Hästen jag köpt agerar aggressivt, vad kan jag göra med köpet?

Köpte en häst för ca två månader sedan, haft problem med att hon försökt sparka mig x antal gånger så som i boxen, när jag fyller på vatten i hagen och när jag borstar henne, Stegrar och bockar, skenar runt och sliter sig när jag går med henne, detta har hänt dom andra i stallet vid insläpp, samt att hon sparkat en i stallet i magen så han fick åka till akuten.

Stod att hon behöver en tuff ryttare men mina problem uppkommer vid hantering på backen.

När jag frågade vid provridning skulle hon vara snäll och inga olater förutom att hon kunde protestera lite vid ridning när något är jobbigt. Nämnde inte någon gång tendenser till det här.

Inga anmärkningar vid besiktningen hemma hos förra ägaren, men fick åka till veterinären strax efter hon kom hem till mig och behandlades för en lätt gonit i vb. Inga röntgenfynd så kunde inte avgöra om det uppkommit efter eller före hon kom till mig. Hon är friskförklarad från det nu.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte huruvida du köpt hästen av en privatperson eller en näringsidkare så jag kommer kort att ta upp båda alternativen i mitt svar. Hästar (och andra djur) ses som vilka lösa saker som helst i lagens mening. Så har du köpt från en privatperson är det köplagen som blir tillämplig, emedan om du köpt från en näringsidkare så är det konsumentköplagen som tillämpas.

Om du köpt av en privatperson - köplagen

Av 17 § KöpL framgår att varan, i ditt fall hästen, ska stämma överens med vad som följer av avtalet. Om det inte står något annat i avtalet ska vara dessutom vara ägnad för det ändamål sådana varor normalt används, eller för det särskilda ändamål som varan var avsedd att användas av köparen om säljaren måste insett det och köparen haft skäl att lita på säljarens sakkunskap och bedömning. Om varan avviker från vad som står i 17 § eller något annat som du som köpare "med fog" kunnat förutsätta så är varan att anse som felaktig.

Beträffande en ridhäst ska den dels följa vad som står i avtalet. Utan att ha sett ditt avtal är det svårt att anföra så mycket. I detta fall är 17 § andra stycket aktuellt. Att varan ska kunna användas till det som sådana varor normalt används för innebär att hästen ska kunna ridas. Av 17 § p 2 i andra stycket framgår, att varan ska uppfylla det särskilda ändamål köparen avsett, om säljaren insett det. Framgick det för säljaren att ditt mål med köpet var att kunna rida hästen och att den inte skulle uppträda såsom den gjort och du hade skäl att förlita dig på säljaren, föreligger ett fel i varan. I 18 § KöpL står att en vara ska uppfylla vad säljaren angett om "egenskaper och användning" i exempelvis reklam, i ditt fall i annonsen, om det kan antas ha inverkat på köpet.

Enligt 20 § KöpL kan du som säljaren dock inte som fel åberopa något du borde ("måste antas") känt till vid köpet. Om köparen fått undersöka varan får denne heller inte åberopa sådant som borde ha upptäckts vid undersökningen. Det här är köparens så kallade undersökningsplikt. I de fall det gäller köp av häst anses det normalt ingå i undersökningsplikten att själv undersöka hästen, provrida den och även att låta en veterinär undersöka hästen. Enligt 21 § KöpL ska säljaren ansvara för sådana fel som fanns vid köpet, även om de var dolda.

Om man således står med en felaktig vara, så kan köparen kräva omleverans av en ny felfri vara, prisavdrag eller häva köpet. Köparen har även rätt till skadestånd (30, 40 och 67 §§ KöpL). Dock måste köparen reklamera varan för att kunna åberopa någon av följderna av fel i varan (32 § KöpL). Reklamation ska enligt köplagen ske "inom skälig tid" efter det att felets upptäckts, och senast inom 2 år efter att köparen tagit emot varan. När man reklamerar behöver man inte ange vilken följd av reklamationen man önskar, alltså om man vill häva, ha prisavdrag etc. Det räcker med en så kallad neutral reklamation. Vad skälig tid är framgår inte av lagtexten och får bedömas från fall till fall.

Om hästen är köpt av en näringsidkare – konsumentköplagen

Om hästen istället är köpt av en näringsidkare så är regleringarna om varans beskaffenhet, beskrivning av egenskaper vid reklam, när varan anses felaktig, samt undersökningsplikten, identisk med köplagen, samt att säljaren svarar endast för fel som förelåg när varan avlämnades, så samma resonemang som ovan gäller. En viktig skillnad i konsumentköplagen är att där anses som huvudregel fel som visat sig inom 6 månader efter köpet ha funnits vid köpet. Säljaren måste bevisa att felet inte förelåg vid köpet. (I köplagen däremot är det köparen som måste bevisa att ett fel förelåg vid köpet). Eftersom felet på din häst tycks ha visat sig inom 6 månader efter köpet innebär det att om konsumentköplagen är tillämplig så måste säljaren bevisa att hästen inte hade detta felaktiga beteende (20 a § KkölP). I övrigt så är påföljderna vid fel i varan, omleverans, prisavdrag eller hävning, samt rätten till skadestånd, desamma som i köplagen. Den stora skillnaden är alltså bevisbördan under de sex första månaderna, där det som konsument räcker att påvisa ett fel för att säljaren ska vara tvungen att vidta en åtgärd på grund av det, om denne inte kan bevisa att felet inte fanns vid köpet.

En annan skillnad som inte påverkar dig särskilt mycket, är att beträffande reklamation så ska den även enligt KKöpL göras inom skälig tid, men det har preciserats att det ska ske inom två månader efter det att köparen märkt felet.

Vad kan du göra?

Om ni inte kan komma överens får, förutsatt att inte annat står i avtalet om hur en eventuell tvist ska lösas, tvisten lösas i domstol. Det innebär dock en ekonomisk risk om du skulle förlora målet. Om hästen kostade under ett halvt basbelopp (ett basbelopp är 44 500 kr) kan saken avgöras genom förenklat tvistemål, vilket gör kostnaderna även vid en förlust förutsebara och begränsade. Var hästens pris mer än ett halvt prisbasbelopp får det handläggas i ett vanligt tvistemål, där den förlorande parten oftast får betala motpartens rättegångskostnader (och såklart sina egna). Om du har en hemförsäkring så är det obligatoriskt för sådana att innehålla rättsskydd, vilket innebär att du får ersättning för dina rättegångskostnader samt om du förlorar med motpartens kostnader om du döms att betala dem. Observera dock att det finns ett tak i försäkringen, det finns en självrisk (oftast 20%).

Min rekommendation är att du dels talar med ditt försäkringsbolag och tar reda på hur rättsskyddet i din hemförsäkring ser ut, dels att du talar med en jurist om ditt specifika fall och får en mer preciserad bedömning av dina möjligheter att vinna en domstolstvist. Därefter får du ta ställning till om du är villig att ta risken helt enkelt. Något som kan vara värt att prova särskilt om säljaren är en privatperson är att med hjälp av en jurist skicka ett preciserat krav på hävning med anledning av reklamationen. Inte alla säljare är medvetna om vilket ansvar lagen ålägger dem vad gäller fel som fanns vid köpet. Kanske behöver säljaren även tala med jurist, sin veterinär och liknande för att få en helhetsbild och bedöma om denne är villig att riskera en domstolstvist. Det allra bästa är om man kan förlikas, exempelvis skulle en tänkbar förlikning i ett sådant här fall kunna vara att köpet hävs och går åter så att du får tillbaka köpesumman, men att du avstår från att kräva skadestånd för utgifter etc.

Som du förstår kan jag inte råda dig varken att ta tvisten till domstol eller att inte göra det. Den bedömningen måste göras av en jurist som har tillgång till alla fakta och är mer insatt i just ditt fall. Via Lawline kan du både få hjälp med att till en fast kostnad upprätta t ex ett brev till säljaren, eller via någon av våra sponsorer boka tid för juridisk rådgivning.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo