Hävning av köp pga. försenad leverans

Hej!

Jag har beställt ett köksbord av en snickare och betalt ca 2/3 av totala beloppet, summan motsvarar materialkostnad och frakt.

Beställningen är gjord i november 2017, med utlovad leverans innan nyår.

Bordet har fortfarande inte levererats, juni 2018, fast det har utlovats vid ett flertal tillfällen.

Är det möjligt att häva köpet och kräva pengarna tillbaka?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag utgår från att du har beställt köksbordet i egenskap av konsument,samt att snickaren är en näringsidkare. Därmed är konsumentköplagen (KKL) tillämplig.

Att köksbordet ännu inte har levererats utgör dröjsmål enligt 9 § KKL. Ur 10 § KKL framgår att du kan välja att häva köpet enligt 13 § KKL vid säljarens dröjsmål. För att du ska ha rätt att häva köpet krävs att dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig. Detta krav bör dock anses vara uppfyllt då det föreligger dröjsmål på mer än ett halvår. Du måste framföra att du vill häva köpet till säljaren inom skälig tid för att du ska behålla rätten att häva köpet enligt 15 § KKL. Du har dock inte väntat för länge då säljaren utlovat att leverans ska ske under flertalet tillfällen.

Sammanfattningsvis har du rätt att häva köpet. När du gör det ska era prestationer återgå vilket innebär att säljaren ska betala tillbaka det som du redan betalat för bordet.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare