hävning eller avhjälpande vid bilköp

Hej,

Jag köpte en VW Passat för ca 1,5 veckor sedan av en auktoriserad bilhandlare. Bilen är relativt gammal (-05) men mindre yttre skavanker och priset landade på 21.500 kronor. Dock märkte jag ganska snabbt efteråt att AC'n inte kylde, något jag kollade hos en verkstad idag. Då fick jag informationen att kylaren vad trasig och en ny (men montering) kostar mellan 5000 och 6000. Ringde bilfirman som "visste att det inte fungerade, men inte exakt varför".

Har jag någon rätt att häva köpet, få bilfirman att betala för ny eller dylikt när det gäller en begagnad bil för det priset?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Du vill veta om du kan häva bilköpet alternativt kräva att bilhandlaren lagar den trasiga ACn utan kostnad för dig. Jag utgår i mitt svar från att du köpt bilen i egenskap av privatperson (dvs att du köpt bilen för att använda den till privat bruk och inte till ett företag eller annan näringsverksamhet.)

Vad säger lagen?

Till att börja med bör konstateras att det rör sig om ett köp enligt konsumentköplagen (KKöpL). Konsumentköplagens tillämpningsområde framgår av 1-2 §§ KKöpL.

Felaktiga varor enligt konsumentköplagen

Enligt 16 § KKöpL anses en vara felaktig om den inte stämmer överens med vad som följer av avtalet. Varan ska kunna användas för samma sak som varor av samma slag typiskt brukar användas för, den ska även stämma överens med den beskrivning som säljaren lämnat innan köpet.

Vidare ska varan anses felaktig om säljaren underlåter att upplysa om ett förhållande som kan tänkas påverka köparens beslut att köpa varan, samt om varan avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta.

Reklamation

För att få göra felpåföljder gällande är det viktigt att meddela säljaren om felet (reklamera). Enligt 23 § KKöpL ska detta göras inom skälig tid efter att köparen märkt eller borde märkt felet. Vid konsumentköp gäller en så kallad dubbel reklamationsfrist innebärande att den yttre reklamationsfristen är tre år, och fel som reklameras inom två månader från det att köparen upptäckt det alltid ska anses ha skett i tid.

Påföljder för fel i vara

Om en vara är att anse som felaktig kan köparen mot säljaren göra gällande påföljder. Dessa räknas upp i 22 § KKöpL. Påföljderna är; avhjälpande, omleverans, prisavdrag samt hävning. Man kan även få ersättning för att man själv har avhjälpt felet samt kräva skadestånd.

Enligt 26 § KKöpL kan köparen om varan är felaktig kräva att säljaren avhjälper felet utan kostnad för köparen förutsatt att det kan göras utan orimligt stora kostnader för säljaren. Avhjälpandet ska ske inom skälig tid från det att köparen framställer krav om detta och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne.

Hävning av köpet kan förekomma om felet är av väsentlig betydelse för köparen. Detta framkommer av 29 § KKöpL. Viktigt att notera är dock att om en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans har begärts kan säljaren enligt 27 § KKöpL ändå välja att på egen bekostnad avhjälpa felet eller företa omleverans.

Bedömningen i ditt fall

Av den information du lämnat framträder en ganska klar bild av att bilen är behäftad med fel i köprättslig mening. Den kan alltså sägas vara felaktig på grund av den trasiga ACn, detta framförallt eftersom köparen inte lämnat information om detta förhållande innan köpet och denna information om den skulle ha lämnats måste anses vara sådan att den skulle ha påverka ditt beslut att köpa bilen, eller i vart fall betala en sådan summa för den. Att bilen är från 2005 bör inte i detta fall innebära att den är så gammal att man bör utgå från att ACn inte fungerar.

Om du reklamerar köpet i tid till bilhandlaren ska du således ha rätt till att göra påföljder för felet gällande. Du ville häva köpet eller alternativt kräva avhjälpande. I vanliga fall är avhjälpande enligt 26 § KKöpL den påföljd som aktualiseras i första hand. Det är möjligt att den trasiga ACn anses vara av sådan betydelse att hävning kan bli aktuellt. Dock kan som sagt säljaren i detta fall välja att avhjälpa felet på egen bekostnad enligt 27 § KKöpL.

Sammanställt blir min rekommendation att du vänder dig till bilhandlaren med en reklamation och kräver att denne avhjälper felet på egen bekostnad, alternativt kräver att få häva köpet. Skulle bilhandlaren vägra att gå till till mötes rekommenderar jag att du tar ärendet vidare till allmänna reklamationsnämnden (ARN) detta är en myndighet som kostnadsfritt löser tvister mellan konsumenter och näringsidkare.

Jag hoppas att detta besvarar din fråga. Om du skulle ha några fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa!

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare