Hemfridsbrott och ofredande

Kan man anmäla ett inkasso bolag för HEMFRIDSBROTT då de kommer hit söker en person som INTE BOR PÅ VÅR ADRESS

TROTS ATT SKATTEVERKET SAGT ATT PERSONEN BARA HAR POSTADRESS TILL OSS

EJ FOLKBOKFÖRD HÄR.

INKASSO BOLAG KOMMER HIT TROTS VI SAGT IFRÅN SKICKAR MASSA HOTMAIL ATT DE KOMMER HIT MED DELGIVNING TILLS DE FÅR TAG PÅ PERSONEN.

VI VET INTE VAR DENNE BOR ELLER BEFINNER SIG ÄR BOSTADSLÖS.

VI VILL INTE HA INKASSO BOLAG HIT MER

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Hemfridsbrott är ett brott där gärningsmannen antingen intränger eller stannar kvar där annan har sin bostad, 4:6 BrB (här). Min bedömning är att personerna som söker delgivningsmottagaren inte har gjort sig skyldiga till hemfridsbrott.

Beroende på exakta omständigheter skulle det dock kunna utgöra ett ofredande. Det krävs då att man genom hänsynslöst beteende ofredar någon, 4:7 BrB. Att ständigt återkomma trots att personen inte finns där kan uppenbarligen störa någon. Vet delgivningspersonerna om att personen bli störd kan därmed upprepade besök och hotbrev utgöra ofredande. Beroende på övriga omständigheter kan det finnas skäl till att anmäla för ofredande.

Jag hoppas jag besvarade din fråga och jag önskar dig en trevlig dag.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare