Hemmagjorda vapen är skjutvapen

Är hemmabygda skjut vapen lagliga i sverige?

I så fall kan man konvertera en 80% lower reciver till en 100% och äga den laglig. Man skulle endast ha den för personligt bruk.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga går väldigt fort att hitta i vapenlagen som finns https://lagen.nu/1996:67. I dess första kapitel förklaras att lagen gäller skjutvapen och vad som är ett skjutvapen.

Främst 1 kap. 2-3 paragraferna är relevanta i ditt fall. I 1 kap. 3 § står bl.a. anordningar som till verkan och ändamål är jämförliga med skjutvapen.

Det är viktigt att avgöra om det är ett skjutvapen eller inte då det krävs tillstånd enligt 2 kap. 1 § vapenlagen för att inneha (äga) skjutvapen. Det spelar ingen roll om den ska innehas för privat bruk.

Jag kan inte säga om det som du menar i din fråga är att se som ett skjutvapen men i t.ex. 1 kap. 2 § så står det att t.ex. kulor osv. skjuts med hjälp av krut, kolsyra eller komprimerad luft osv är att räkna som skjutvapen.

Det verkar alltså som att väldigt mycket faller in under skjutvapenbestämmelsen och kräver alltså tillstånd för att innehas. T.ex. har en hemmagjord potatiskanon ansetts vara ett skjutvapen: http://www.dagensjuridik.se/2017/04/hembygd-potatiskanon-kravde-licens-pojke-doms-vapenbrott

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du någon kort fundering som kvarstår eller något som är oklart i mitt svar lämna en kommentar så svarar jag på den så fort jag kan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare