Hjälp med vårdnad

Hej

Har en fråga hur jag som mormor kan hjälpa min dotter med att få vårdnad om sina barn?

Jag har varit med barnen sedan de föddes de är 5år o 2år träffar dom varje dag

De är hos sin pappa ena veckan torsdag-fredag o andra veckan torsdag-söndag

Det är rena katastrofen när de ska dit 5åringen blir helt förtvivlad o vill inte.

De mår inte bra o pappan kan inte kommunicera med mamman o han psykar de de stackars barnen. Klipper synder 2-åringens napp om han inte lyder o hotar med en massa. Orkar snart inte höra o se det mer. Snälla hjälp mig

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom du inte är vårdnadshavare själv är det tyvärr svårt för dig att vidta några juridiska åtgärder för att din dotter ska få ensam vårdnad. Om man som föräldrar inte kan komma överens så kan man i första hand vända sig till familjerätten för hjälp genom så kallade samarbetssamtal. Om inte det heller fungerar så återstår att ansöka om ensam vårdnad, mitt råd är då att din dotter bör ta hjälp av en jurist eller advokat som kan företräda henne i en vårdnadstvist. Ofta har man rätt till s.k. rättshjälp eller rättsskydd som täcker merparten av kostnaderna för ett juridiskt ombud, detta är något som ombudet själv hjälper dig med.

Om du vill boka en tid med lawlines jurist så kan du klicka här!

Hoppas att svaret hjälpte dig och att det går väl med dina barnbarn!

Rickard EssungRådgivare