Hotfulla grannar

Hej.

Vi bor i en bostadsrätt på 3vån "top".

Vi har hört ylande från grannens lägenhet i nästan 2 dagar.

Vi har undrat vad som pågått och försökt kontakta grannarna.

Vi har tidigare sett grannarna med 3 hundar.

Och det visar sig att det lämnat 2 av dem till en familjemedlem medans den 3e hunden blivit kvar i lägenheten.

Hunden var då bara 3 månader.

Vi grannar erbjöd oss att hjälpa.

Men när vi fått tillgång till nyckel och lägenhet så ser vi att hunden inte har tillgång till större ytor. Kunde bara gå i hall och in på toaletten.

Där var ingen mat och inget vatten när vi kom in i lägenheten . Där var ingen korg eller filt att ligga på/i.

Vi ringde efter polis som kom med djurambulans och hämtade hunden.

När vi berättar för ägarna att polisen varit där och hämtat hunden så kommer hoten.

10 min senare står där 2 personer utanför grannens dörr.

Och hoten fortsätter.

Ingen vill ha hotfulla grannar. Vem och vart vänder vi oss.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att situationen känns olustig, särskilt då ni endast agerat för att hjälpa ett utsatt djur. Då du inte nämner vad hoten har innefattat mer konkret kan jag inte göra någon fullständig bedömning av situationen, men jag kan ge en fingervisning om vilka brott som kan vara aktuella samt var ni ska vända er.

De brott jag kan tänka mig att det hela rör sig om är antingen brottet olaga hot eller brottet ofredande.

Olaga hot

Bestämmelsen om olaga hot hittas i 4 kap 5 § Brottsbalken och tar sikte på situationer där en person utsätter någon annan för hot om att skada denne eller dennes egendom. Hotet måste uppfattas som allvarligt menat och vara ägnat att framkalla allvarlig fruktan hos den som blir hotad för att vara brottsligt. Beroende på vad som sagts i de hot du beskriver kan det alltså vara olaga hot.

Ofredande

Bestämmelsen om ofredande hittas i 4 kap 7 § Brottsbalken och aktualiseras i situationer där en person utsätter någon annan för hänsynslöst beteende, såsom exempelvis ett antastande, stenkastning, telefonterror eller mobbning. Brottet ofredande är ganska brett och är tänkt att fylla ut och fånga upp många gärningar som annars inte passar in i brottsbalken.

Vad kan ni göra?

Inom juridiken finns det två områden, civilrätt och straffrätt. Civilrätt är den del av juridiken som handlar om privatpersoner och/eller företags inbördes förhållanden, såsom avtalsrätt, fastighetsrätt och arvsrätt. Straffrätten å andra sidan handlar om brott och deras påföljder. Eftersom detta verkar röra sig om något brottsligt ligger det inom straffrättens område. Det är då polisen ni ska vända er till för att få händelserna utredda. Ni kan anmäla händelserna antingen över telefon på numret 114 14 eller genom att besöka närmsta polisstation och göra en anmälan där. Skulle det uppstå en akut situation med ett pågående brott bör ni självfallet ringa 112 direkt.

Stort lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare