FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/04/2024

Hur bedömer Transportstyrelsen om körkortet ska återkallas?

Hej! Igår blev jag stanna av polisen. Jag körde 58kmh på en 40 väg. 2800kr i böter. För drygt ett år sedan blev jag stannad på en 50 väg, min hastighet var då 67 kmh. 2800kr i böter. Bör även tilläggas att jag fick mitt körkort en månad innan första förseelsen. (Prövotid) Tror ni att mitt körkort blir omhändertaget/återkallat?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När kan körkortet bli återkallat?

Det är Transportstyrelsen som från fall till fall beslutar om ifall körkortet ska bli återkallat. Det finns därmed inga exakta gränser för när körkortet kan bli återkallat och jag kan därmed tyvärr inte ge dig något exakt svar på vad som kommer hända i din situation.

Transportstyrelsen har dock ett antal punkter som dem använder sig av när dem överväger ifall ett körkort ska återkallas. Punkt 3 rör upprepade trafikbrott och punkt 4 rör brotten i sig. I punkt 4 stadgas som riktlinje att körkortet ska återkallas om du kört 30 km/h över hastighetsgränsen. Detta har du inte gjort. Däremot kan detta skärpas vid upprepade företeelser som i ditt fall. Du kan läsa mer om dessa punkter och deras bedömning här.

Min bedömning.

Som sagt kan jag inte ge dig något exakt svar. Du har begått upprepade trafikbrott och ett av dem skedde under din prövotid. Dessa är försvårande omständigheter. Däremot körde du endast 17 – 18 km/h över hastighetsbegränsningen. Enligt min uppfattning har jag svårt att se att ditt körkort skulle återkallas på grund av det och du kommer troligtvis att få behålla det.

Detta ska inte ses som en slutlig bedömning utan endast en någorlunda kvalificerad gissning. För mer information ska du vända dig direkt till Transportstyrelsen.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har ytterligare funderingar är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen, antingen genom att ställa en fråga till eller boka tid med en jurist här.

Vänligen,

Emil Szepesvari BurmanRådgivare