Hur begär jag ut en dom från förra året?

Hej,, hur begär jag bäst ut en dom från förra året? Ska man ring till polisen eller domstolen?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är som huvudregel domstolen som meddelat domen som kan ge ut den till allmänheten. Polisen är alltså inte rätt myndighet. Du kan ringa in till den domstol i den ort som domen meddelades. Om domen meddelats exempelvis i Stockholms tingsrätt, ringer du till 08-561 655 10. Varje domstol har en serviceskyldighet att ge råd, information, upplysningar och annan liknande vägledning till den som behöver det (i den mån det är rimligt sett till verksamhetens omfattning).

Du kan läsa mer om att beställa domar från varje domstols hemsida. Under "Om tingsrätten" uppe till höger på domstolens hemsida, hittar du oftast en undersida som heter "Beställa domar och beslut" i vilken du kan läsa mer om hur du kan få tag på domar och beslut. Du har även möjlighet att beställa domar eller beslut via beställningsformulär på den aktuella domstolens hemsida.

Du behöver uppge tillräcklig information för domstolen om vad saken handlar om för att domstolen ska kunna hitta rätta handlingar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare