Hur beräknar jag efterarv?

Hej! Jag och min syster är enda efterarvingar till en en moster, avled 1999. Hon var gift men hade inga barn. Nu har även hennes make avlidet, 2023. Han var omgift med en änka som hade 3 vuxna barn som han sedermera adopterade. Jag har som efterarvingar fått mej tillsänt samtliga bouppteckningar, mostern, hennes makes, hans nya maka och hennes avlidne mans. I mosterns bouppteckning förelåg inget testamente eller uppgift om enskild egendom. Boets behållning uppgick till 943.905,88 kr efter skulder. En villa ingick som var upptagen i makens namn men det framgår att båda hade lika delar på kvarvarande lån på fastigheten. Giftorätt mostern 389.538.20 giftorätt maken 554.367,6. Nu ska arvskifte ske i min mosters avlidne makes dödso. Ett testamente finns färder står ” all min kvarlåtenskap ska till falla mina 3 barn …….” Utan förbehåll. Märk: De har redan ärvt både sin mor och biologiska far ( min kommentar) Enligt advokatbyrån som handhar detta ska jag inkomma med om mina anspråk på del i dödsboet. De kräver en detaljerad redogörelse för hur min andel ska beräknas. Behållningen i aktuellt är 308 539,25 kr. Kan ni hjälpa mej med detta? Läst i Ärvdabalken kap 3, men kan inte riktigt tolka. Tacksam för snabbt svar på vad jag kan ställa för anspråk. Ska vara advokatfirman tillhanda senast 22 febr.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer inte, i mitt svar, att gå igenom den laga arvsordningen. Utifrån din fråga tolkar jag det som att du redan vet om att du är berättigad till arv.

Som jag har förstått det har din mosters make ärvt din mosters andel med fri förfoganderätt, dvs 389 538 kr. Jag tolkar det som att det är dessa som finns kvar i dödsboet nu. Att ärva med fri förfoganderätt innebär att efterlevande make får göra vad som helst med egendomen förutom att testamentera bort det.

När man beräknar efterarv räknas en kvotdel ut av arvet, det är denna kvotdel du sedan har rätt till i efterarv.

Beräkningen för efterarv är:

Arvet efter din moster/totala kvarlåtenskapen =

389 538/943.905= 0,4

0,4 är alltså den kvotdel som kommer att räknas av från 308 539 =

308 539 x 0,4 = 123 415 kr.

Det innebär att ditt efterarv blir ungefär 123 415 kr. Du och din syster ska då dela på detta. Att ärva med fri förfoganderätt innebär att förmögenheten kan ändras. Blir förmögenheten större påverkar det kvotdelen och man får ut en större summa och om förmögenheten minskar får man ut en mindre summa. Det är därför du inte får ut exakt den summa som din mosters make har erhållit med fri förfoganderätt.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på tilda.hansson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare.

Du är även välkommen att höra av dig på nytt genom våra betaltjänster eller ordinarie byråverksamhet.

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare