Hur beräknas efterarv?

Hej!

Ställer en fråga om arvskifte. Den avlidna avled 1973 hade inga barn boets värde var då 38000kr

enligt bouppteckningen. Nu har hennes make avlidet bouppteckning är nu värdet 2,5 mil.

Hur ska arvskiftet nu uppdelas mellan den avlidna makans syskon och den andra makens syskon.

Hur stor del ska efterarvingarna ha.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om efterarv finns i 3 kap ärvdabalken. Enligt 3 kap 2 § ärvdabalken ska den först avlidna makens arvingar få en viss procentandel av värdet i den sist avlidnes dödsbo. Denna procentandel bestäms av hur stor del arvet efter den först avlidna utgjorde av den sist avlidnes samlade egendom när det erhölls. (Observera att bodelning mellan makarna görs innan arvet fördelas. Den sist avlidne kan därför ha erhållit viss egendom genom bodelningen, denna räknas inte som arv. Den egendom som tillfaller den först avlidnas sida vid bodelningen utgör däremot arv.)

Om t ex den sist avlidne efter bodelningen ägde egendom värd 60 000 kr och ärvde 40 000 från den först avlidna så blev den samlade egendomens värde 100 000 kr och arvet utgjorde 40% av detta.

Den först avlidnas arvingar ska därför i exemplet ha 40% av den sist avlidnes kvarlåtenskap, oavsett om värdet stigit eller sjunkit under tiden mellan dödsfallen. Eftersom jag inte har tillräckligt med information för att bestämma procentandelen i ert fall kan jag inte ge ett exakt svar på hur mycket efterarvingarna ska ha. Jag hoppas att denna förklaring av reglerna ändå är till hjälp.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare