FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt29/11/2018

Hur bestämmer man var ett barn ska bo vid gemensam vårdnad?

Hej! Jag och min före detta har två barn på 3 och 1 år. Vi har gemensam vårdnad om barnen och just nu delar vi upp dagarna 2 dagar var och sedan varannan helg. Jag är fortfarande föräldraledig med minsta barnet så jag träffar barnen varje dag och hämtar och lämnar på förskolan. I februari börjar yngsta på förskolan.Min före detta bor kvar i huset som vi bodde i för att barnen ska ha kvar sitt hem medan jag bor hos mina föräldrar som bor i samma ort. Så det är väldigt nära. Men jag kan inte bo här hela livet. Det är inte hållbart.

Det är svårt att hitta boende här i orten där vi bor då det är väldigt litet och jag inte får några pengar från separationen alls. Så att köpa något finns inte på kartan på flera år. Jag tycker att barnen skulle ha det bättre att bo på ett ställe än att fladdra mellan oss hela tiden men det tycker inte barnens pappa. Jag är tillsammans med en kille som bor 10 mil från mig. Vi vill gärna flytta ihop, till honom då, eftersom han har ett boende och inte jag. Och han är inte flyttbar pga. jobb. Vilket jag är flexibel med. Barnen skulle bo hos pappan i veckorna och träffa mig på helgen/varannan helg. Eller tvärtom (om pappan går med på det.) Han har sagt att han inte kan ha så eftersom han har innebandy träningar 2/ggr i veckan men det säger jag är oväsentligt i det sammanhanget. Är det möjligt för mig att flytta till min kille? Hur fungerar det om jag vill flytta till annan ort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkat det gäller din fråga barns boende vid gemensam vårdnad samt hur du och barnens pappa ska besluta om det. Dessa frågor regleras i föräldrabalken (FB), varför mitt svar kommer utgå från det lagrummet. Jag kan enbart svara utifrån vad som gäller juridiskt för barns boende. Däremot kan jag inte svara på hur ni praktiskt ska lösa situationen om du flyttar och vem som ska ha barnen boende hos sig i veckorna.

Inledningsvis kan nämnas att det avgörande för alla beslut av socialnämnd och domstol i frågor om vårdnad, boende och umgänge är barnets bästa (6 kap. 2 a § FB). Barnets bästa måste bedömas i det enskilda fallet men särskilt avseende ska bland annat fästas vid barnets behov av nära och god kontakt med båda föräldrarna.

Att du och barnens pappa har gemensam vårdnad hindrar dig inte att flytta till en annan ort utan pappans samtycke däremot måste ni gemensamt bestämma hur ni ska göra med barnens boende. Om ni kan komma överens om barnens boende kan ni vända er till Familjerätten (socialnämnden) på er ort och skriva ett avtal för att reglera barnens (6 kap. 14 a § FB). Detta avtal är giltigt i samma utsträckning som en dom. Viktigt att tänka på är att beslutet om var barnen ska bo ska avgöras av barnens behov, vilket kan komma att ändras över tid.

Barn har en lagstadgad rätt att umgås med den förälder som den inte bor med. Umgänget kan ske genom att barnet och föräldern träffar varandra eller genom annan kontakt. Barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med föräldern som barnet inte bor med, tillgodoses så långt som möjligt (6 kap. 15 § FB).

Om du och pappan inte kan komma överens om boendet kan du vända dig till domstol för att få ett beslut om var barnen ska bo. Om domstolen anser att det är bäst för barnet med växelvist boende (alltså att barnen bor lika mycket hos dig och pappan) kan domstolen besluta om det (16 kap. 14 a § FB). Om du vill att ett beslut om boende ska fattas av domstol måste du skicka in en stämningsansökan till tingsrätten på den ort som pappan till barnen bor. Läs mer här.

Du kan inte flytta och ta med dig barnen utan pappans samtycke. Eftersom barnen står under er gemensamma vårdnad har båda vårdnadshavarna rätt att bestämma beträffande barnets personliga angelägenheter (6 kap. 11 § FB). Ett alternativ är därför att ansöka om ensam vårdnad av barnen så att enbart du bestämmer över barnens personliga angelägenheter. Vid bedömningen om vårdnaden ska vara gemensam eller ensam tar domstolen särskild hänsyn till föräldrarnas samarbetsförmåga (6 kap. 5 § FB). Bedömningen huruvida vårdnaden ska vara gemensam eller ensam måste göras i det enskilda fallet men det krävs relativt starka skäl för att domstolen ska ge en förälder ensam vårdnad och en flytt är troligen inte ensamt ett starkt skäl nog.

Sammanfattning
Det finns alltså inget juridiskt som hindrar dig från att flytta till din kille du kan dock inte ta med dig barnen utan pappans samtycke. Det vore såklart fördelaktigt om du och barnens pappa kan komma överens om var barnen ska bo. Vidare har barnen rätt till umgänge med den förälder som de inte bor hos. Om ni kan komma överens råder jag dig att ni vänder er till Familjerätten för att skriva ett avtal och om ni inte kan komma överens kan boendefrågan beslutas av domstol. Att notera dock är att det tillkommer en del kostnader att driva ett tvistemål i domstol.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Liv NyströmRådgivare