FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt25/11/2018

Hur bestämmer vi som föräldrar barnets boende?

Hej!

Juni 2017 separerade jag och min sambo och vi hade då en 3årig dotter. Vi började med varannan vecka men då hon var ledsen ofta när hon inte var hos mig på en hel vecka så ändrade vi till 2+2+3 dagar (2 dagar hos mig, 2 dagar hos pappan och 3 dagar hos mig och sen tvärtom veckan därpå).

Nu är dottern 4år och har sedan i våras iår varit ledsen vid lämning då hon inte velat vara hos sin pappa. Men nu har det blivit extremt. Nu gråter hon i panik, har extremt svårt vid lämningar på förskola (dock endast när pappan ska hämta).

När jag hämtar och lämnar så är det inga problem alls. Jag kan inte lämna henne till honom direkt för hon gråter så hon spyr. Jag vill ju såklart att hon ska umgås med sin pappa och att hon ska vilja vara hos honom men jag vill inte fortsätta tvinga henne.. jag är så trött att lämna henne skrikgråtandes för att hon ska åka till honom. Det gör så ont.

Jag har frågat honom varför hon inte vill vara hos honom men han vet inte. Pratar jag med henne i telefon när hon är hos honom så gråter hon och ber mig att hämta henne.

Hon har sagt till mig flera gånger att "jag älskar pappa men jag vill inte sova hos honom".

Nu har han, pappan, kontaktat familjerätten då han hellre vill ha varannan vecka istället då det underlättar för honom. Jag ska in på ett enskilt möte först och jag tror att jag kommer säga att jag vill ha henne oftare. Gör jag rätt? Det känns som att hon mår bättre av att vara hos mig oftare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Först och främst, kan jag endast besvara denna fråga ur ett juridiskt perspektiv.

I detta fall står vårdnaden av barnet under er båda föräldrar och ni ska därmed tillsammans besluta om frågor som rör barnets personliga angelägenheter. I takt med barnets stigande ålder ska hennes egna synpunkter tas i akt i allt större mån. (6 kap. 11 och 13 §§ föräldrabalken (FB)).

Vad gäller barnets boende, är utgångspunkten att ni som föräldrar ska komma överens om detta. Ni har även möjlighet att skriftligt avtala om boendet framöver, ifall ni har svårt att enas om det muntligt. Ett avtal ska i sådant fall godkännas av socialnämnden (6 kap. 14 a § 2 st. FB) I det avtalet kan ni exempelvis reglera att fadern ska ha dottern endast under helgerna/varannan helg, hur det ska se ut vid olika högtider samt lov. Har ni svårt att komma överens om detta, kan ni få hjälp av familjerätten med samarbetssamtal precis som du anfört. Fungerar inte heller detta blir den sista lösningen att vända sig till domstolen och begära att boendefrågan ska fastslås (6 kap. 14 a § 2 st. FB)

Vad är den bästa lösningen?

Det är en ytterst individuellt fråga - i praktiken varierar det från fall till fall. Utgångspunkten är ändå att se till barnets bästa vid alla frågor som rör barn (6 kap. 2 a § FB). Vid en sådan bedömning beaktas bland annat barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna. Vidare tas hänsyn till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad (6 kap. 2 a § 2 st. samt 3 st. FB). I denna situation är det alltså upp till er båda föräldrar att försöka se till vad som är bäst för barnet objektivt sett. Behöver ni vidare vägledning om detta kan ni som nämnt vända er till familjerätten, eller i sista hand, domstolen.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare