Hur driver jag in en skuld när personen vägrar hämta brevet? Kan man smita undan betalning genom att ge allt till sina barn?

Jag har försökt driva in en skuld där det finns skuldebrev som är formulerat på ett sådant sätt så att jag kan göra det när som helst. Jag skickade ett brev med information om detta till personen. Problemet är den att han fick reda på att detta brev skulle komma så nu hämtar han inte ut brevet på posten. Hur går jag vidare med detta då?

Sen undrar jag om personen kan skriva över alla sina tillgångar till sitt barn (3år) så som han har sagt tidigare och på så sätt inte kunna betala skulden?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Om du inte kan få tag på personen som är skyldig dig pengar i detta skuldebrev så kan du ansöka hos kronofogdemyndigheten om ett betalningsföreläggande enligt 1§ 1 stycket 8 punkten Utsökningsbalken (UB) så att de kan hjälpa dig att driva in pengarna.

Du hittar information om hur du gör detta på kronofogdemyndighetens hemsida via denna länk.

Angående att skriva över sina tillgångar till sitt barn

Det är möjligt att skriva över sina tillgångar på sitt barn genom att upprätta gåvobrev och utse en god man eller särskild förvaltare som ska ta emot gåvorna åt barnet. Däremot ser det olika ut beroende på vad det rör sig om för egendom som utgör tillgångarna.

Att göra detta skulle däremot innebära att han handlar i ond tro gentemot dig som kräver betalningen. Enligt 4 kapitlet 14§ UB ska personen som är betalningsskyldig även skyldig att lämna uppgifter om tillgångarna som kan utmätas för skulden, inklusive upplysningar om när denne senast sålde eller gav bort (avhänt sig) egendomen. Jag har svårt att se att kronofogden skulle låta personen komma undan betalning till följd av att de skulle veta att han i ond tro avhänt sig egendomen.

Behöver du mer hjälp i frågan kan du gärna ställa en ny fråga här.

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare