Hur får efterlevande maka sitt efterarv?

Hej!

har en fråga om ett fall där maken avlidit, efterlevande frun är dödsbodelägare och två gemensamma vuxna barn är efterarvingar enl bouppteckningen. Den avlidne gav bort nästan alla tillgångar (ca 5 milj) dagen innan han dog. Det framgår inte att gåvan är förskott på arv. Blir denna gåva laglottskränkande mot efterlevande makan? Dessa 5 milj är upptagna som giftorättsskuld i bouppteckningen, hur ska efterlevande makan få tillgångarna? Det finns inget testamente.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns i ärvdabalken. Jag förstår din fråga som att den avlidne har givit bort de fem miljonerna till de gemensamma barnen. Den efterlevande maken ärver sin make framför de gemensamma barnen (3 kap. 1 § första stycket) något som alltså talar för att gåvan inte borde anses giltig. Samtidigt har var och en rätt att förfoga över sin egendom medan man fortfarande är i livet, och den nu avlidne borde därför ha möjligheten att ge bort sin egendom till sina barn om denne så önskar. För att efterlevande make inte ska stå helt lottlös har denne rätt till ett belopp ur den avlidnes kvarlåtenskap om åtminstone fyra prisbasbelopp för det år dödsfallet inträffar (3 kap. 1 § andra stycket). Om maken avlidit 2018 skulle det innebära att den efterlevande maken åtminstone har rätt till 182 000 kr. I värdet inkluderas dock vad den efterlevande maken erhållit i bodelningen och vad som utgörs av den efterlevande makens enskilda egendom. Om den efterlevande maken har enskild egendom och egendom efter bodelningen till ett värde som överstiger 182 000 kr kan bestämmelsen alltså inte tillämpas. Gåvan kränker i så fall inte det skydd för efterlevande make som uppställs i lag.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare