Hur får jag tillbaka pengar jag lånat ut?

Jag har lånat en person pengar och hon såg att hon ska lämna tillbaka efter några månader men hon görde inte

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga har du lånat ut pengar till en annan person men personen ifråga vägrar nu att betala tillbaka. Det framgår däremot inte om ni skrivit några papper eller om det rör sig om en muntlig fordran. Det framgår heller inte om det avtalats om ett förfallodatum för skulden. Jag kommer därav i det följande att redogöra för vad som gäller, dels utifrån om förfallodatum är avtalat, dels utifrån om inget förfallodatum är avtalat.

Skillnaden mellan ett muntligt och skriftligt lån är bevisvärdet

Muntliga avtal om att låna pengar är lika giltiga som skriftliga sådana. Dock måste du ha i åtanke att bevisvärdet av ett skriftligt skuldebrev är betydligt bättre än ett muntligt sådant.

Om du begär att skulden ska drivas in med Kronofogdemyndighetens och/eller domstols hjälp, så är det du som måste bevisa att den andra personen verkligen lånat pengar av dig. Huvudregeln är att den som påstår något är den som ska bevisa det med.

När förfaller skulden?

Skulden kan förfalla ett visst datum om ni har avtalat om det. Har ni t.ex. avtalat om att skulden förföll den 1 september 2018 är skulden numera förfallen och låntagaren är i dröjsmål. Har ni inte avtalat om ett förfallodatum ska skulden betalas vid anfordran (5 § Skuldebrevslagen). Att skulden ska betalas vid anfordran innebär att skulden förfaller när du begär att få betalt.

I ditt fall har skulden den andre personen har till dig förfallit redan om ni avtalat om det, i annat fall har den förfallit när du begärt att få betalt. Har du ännu inte begärt att få betalt kommer skulden att förfalla när du väl gör så. Du kan begära in skulden med Kronofogdemyndighetens hjälp först efter att skulden förfallit.

Ni kan omförhandla skulden eller avbetalningstiden

Skulden mellan dig och den andra personen är av sådan karaktär att det står er fritt att förhandla om såväl summan som tiden för betalning. Ett alternativ är att ni omförhandlar betalningen och bestämmer om en avbetalning från den andra personen.

Det finns inget som hindrar en sådan överenskommelse, det kräver självklart att ni båda är överens. En avbetalning, om ni kan enas, är eventuellt ett sätt för dig att få hela summan, dock under en längre tidsperiod.

Du kan ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden

Kan den du lånat ut pengar till inte betala till dig och det heller inte är aktuellt att avtala om någon form av avbetalning kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om ett betalningsföreläggande enligt lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning. En ansökan om betalningsföreläggande får göras för att få låntagaren att betala en penningskuld som är förfallen till betalning om förlikning är tillåten i saken (2 §).

Ansökan om betalningsföreläggande ska göras skriftligen till Kronofogdemyndigheten (9 §). I ansökan ska du ange ditt yrkande och grunden för det (10 §). Det betyder att du ska skriva vad du begär och varför du begär det. Du ska även ange skuldens belopp, förfallodagen och eventuell ränta du begär (11 §). På Kronofogdemyndighetens hemsida finns väl förklarat hur du fyller i en ansökan om ett betalningsföreläggande. Att ansöka kostar 300 kronor.

Om den som lånat pengar invänder kan tvisten prövas i domstol

Det som händer när det utfärdas ett betalningsföreläggande är att Kronofogdemyndigheten skickar ett brev till låntagaren och följande kan hända:

1. Låntagaren väljer att betala till dig.

2. Låntagaren invänder mot skulden genom att skriva till Kronofogdemyndigheten. Du får då avgöra själv om du vill att din ansökan i fortsättningen ska behandlas av domstol. Om du väljer att gå till domstol tillkommer en avgift till domstolen.

3. Låntagaren hör inte av sig till Kronofogdemyndigheten. Då meddelas ett utslag att låntagaren är skyldig att betala det du begärt. Även i det fallet kan låntagaren i vissa fall invända och det kan krävas att domstol tar över ärendet.

Om den som lånat pengar betalar redan i första steget är problemet löst för dig och du har fått dina pengar. Om det meddelas ett utslag och personen inte invänder kommer Kronofogdemyndigheten att börja med att driva in skulden, vilket kan ske genom t.ex. utmätning av egendom eller löneutmätning.

Mitt råd till dig är att om ni inte avtalat om förfallodatum så begär du in skulden (om du inte redan gjort det). Ett alternativ för att slippa gå myndighetsvägen med de kostnader som kan uppkomma är att ni eventuellt avtalar om en avbetalningsplan.

Väljer du att ta ärendet till Kronofogdemyndigheten krävs det att du kan bevisa att personen i fråga har en skuld till dig. Det är mycket enklare att visa det om ni skrivit papper om skulden. Ett betalningsföreläggande gör att du får hjälp med att driva in skulden om personen inte betalar. Det krävs dock att personen har utmätningsbar egendom, annars kommer du ändå i slutändan "bara" att ha en fordran på henne.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare