Hur fastställs skadestånd vid fel i bostadsrätt?

Vad är praxis när det gäller att fastställa ersättningsnivå för ett dolt fel i en bostadsrätt givet att säljaren accepterar ansvar? I vårt fall understiger säljarens föreslagna summa med god marginal vad det skulle kosta att åtgärda felet (rivning samt återbyggande av badrum).

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det ska inledningsvis påpekas att bostadsrätt utgör lös egendom, varpå felreglerna enligt köplagen är tillämpliga (1 § KöpL och 1 kap. 1 § JB).

För att felpåföljder ska kunna göras gällande måste ett fel föreligga. Om ett fel föreligger eller ej bedöms i förstahand efter vad som följer av avtalet (17 § KöpL). I din fråga framgår att säljaren accepterar ansvar och erkänner fel, varpå denna del inte verkar tvistig.
Vid fel i bostadsrätt har du som köpare rätt att göra diverse påföljder gällande (30 § KöpL). Av din fråga verkar det som att ni i första hand yrkar skadestånd och därmed vill ha skadan ersatt.

I praktiken är utgångspunkten vid fuktskada i badrum vanligen att säljaren står för självrisken om det finns försäkring som täcker skadan, och köparen får svara för eventuella avskrivningar.
Om det inte finns någon försäkring som täcker skadan ska ersättning utgå för vad det kostar att återställa badrummet. Ersättning kommer då att beräknas utifrån hur gammalt badrummet är samt hur det såg ut innan. Om ni som nya ägare vill uppgradera badrummet med dyrt kakel eller nyare dusch, är det något som ni kommer att stå för själva. Skadeståndet kommer således beräknas på det värde badrummet ansågs ha vid köpet.

Hoppas att ni fick svar på er fråga!

Aksinja RönnlundRådgivare