FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/12/2017

Hur folkbokför jag mitt barn hos mig?

Hej.

Min fråga gäller barnens adress efter en separation.

Våra 2 barn är i nuläge skrivna hos mamman men jag vill att ett av barnen ska skrivas hemma hos mig.

Mitt exsambo och jag har delad vårdnad om barnen och har barnen varanann vecka.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Föräldrarna ska gemensamt komma överens om var barnen ska vara skrivna om de har delad vårdnad och barnet bor ungefär lika mycket hos båda föräldrarna. Först och främst bör du alltså ta upp det här med barnets mamma och försöka komma överens. Om ni inte kommer överens är det upp till Skatteverket att avgöra var barnet ska vara skrivet någonstans. Om en av er bor kvar i den tidigare gemensamma bostaden så kommer barnet att folkbokföras där, då Skatteverket beslutar det ifall barnet bor mer än 40% av sina nätter i tidigare bostaden. Här kan du läsa mer om detta.

Alltså rekommenderar jag dig att först försöka besluta gemensamt med barnens mamma att folkbokföra barnet hos dig. Om detta inte går så får du kontakta Skatteverket.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Carolina LundhRådgivare