Hur fördelas arv efter att föräldrarna går bort?

Hej! Jag är gift och jag och min man har 2 gemensamma barn. Min man har ett barn sedan tidigare. Vi äger ingenting, men jag kommer att få en stor summa pengar av min pappa (1 miljon samt aktier för 500 tkr) Hur ska jag göra för att min mans barn inte kan kräva något av dom ifall min man går bort? Men samtidigt vill jag att min man får pengarna ifall jag går bort? Är det bättre att vi skiljer oss på papper?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är ärvdabalkens (ÄB) regler som reglerar frågor om arv.

Hur fördelas arvet efter den första föräldern?

Barn är den första arvsklassen i svensk rätt och tar lika lott när arv ska fördelas (2:1 ÄB). Det betyder också att arv först ska fördelas till barnen, och om barn inte finns, så fördelas arvet vidare. Det ovan sagda betyder även att det endast är barn till någon som kan ärva, vilket innebär att din makes särkullbarn (det icke-gemensamma barnet) i princip aldrig kan ärva efter dig. Eftersom ni har gemensamma barn, så kommer din make att ärva allt som du får av din pappa, därför att en efterlevande make alltid ärver före gemensamma barn (3:1 ÄB). Detta innebär att din make ändå kommer att ärva allt det som du lämnar kvar.

Hur fördelas arvet efter den andra föräldern?

När din make då går bort, så kommer arvet från dig först att fördelas till era gemensamma barn (3:6 ÄB). Det betyder att allt som din make har fått av dig måste först gå till era gemensamma barn. Rent tekniskt gör man en kvotdelsberäkning efter att du går bort för att ta reda på hur mycket era gemensamma barn ska ärva från dig när din make går bort (3:2 ÄB). Det som då är kvar av arvet efter att era gemensamma barn har fått från dig ska då gå till makens alla tre barn, som tar lika lott.

Avslutande ord och min rekommendation

Inledningsvis är det endast barn av någon som kan ärva denna person. Gemensamma barn får alltid vänta på sitt arv efter den först avlidna föräldern, därför att maken först ärver. När din make då går bort, så fördelas först arvet från dig till era gemensamma barn, sedan makens andel till alla hans tre barn. Sammanfattningsvis behöver du inte göra något, till exempel att skilja dig, därför att din make kommer att ärva dig och din makes särkullbarn kan inte ärva något från dig. Jag rekommenderar därför att du inte gör något, men du kan alltid prata med din make om arvsfrågor ifall ni kanske vill skriva ett testamente eller ett äktenskapsförord.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare