Hur fördelas arvet efter förskott?

Vi är 3 syskon o vår mamma har gått bort och vi får ärva henne, men det har utdelats div gåvor tidigare från våra föräldrar, min äldre syster har fått pengar till bil och en sommarstuga byggd 1955 35 m2 fick den år 2000 värde ? jag har fått hjälp till sommarstuga och till bil, min bror har fått en båt två bilar och kontanter. Vår pappa är född 1931 och börjar bli dement, hur regleras detta ??

Med vänlig hälsning, Anders

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om arv finns i ärvdabalken (ÄB)

Laglott
Huvudregeln inom arvsrätten är att bröstarvingar (barn i rakt nerstigande ledd) har rätt till sin laglott. Laglotten är en kvotdel som motsvarar minst hälften av ens förälders kvarlåtenskap, 7:1 ärvdabalken. Enligt ärvdabalken ska du och dina syskon dela på minst hälften av din faders kvarlåtenskap, d.v.s. minst en 1/6 av kvarlåtenskapen vardera. Regeln om laglott innebär att föräldrar inte kan göra sina barn arvslösa. Om laglotten åsidosätts måste arvvingen kräva sin rätt genom att jämka testamentet, 14:5 ÄB.

Förskott på arv
Reglerna om förskott på arv finns i 6 kapitlet ÄB. Enligt 6:1 ÄB ska allt som arvlåtaren (din pappa) givit till sina bröstarvingar under sin livstid räknas som ett förskott på arvet. Värdet på förskotten ska räknas med det värde egendomen hade vid gåvotillfället, 6:3 ÄB.

Sammanfattningsvis
Du och dina syskon har som bröstarvingar till er fader rätt till minst 1/6 vardera av hans kvarlåtenskap, inklusive det ni fått i förskott. Resterande halva får din fader testamentera som han själv önskar. Om han inte skriver ett testamente innan han går bort ska kvarlåtenskapen fördelas mellan dig och dina syskon. När fördelningen ska göras inkluderas förskotten också.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och ställ gärna en följdfråga om det är något mer du undrar över!

vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare