Hur fördelas arvet mellan mig och mitt halvsyskon när jag har rätt till efterarv?

Jag har ett halvsyskon på min mammas sida. Nu har min pappa dött och min mor ärver hela hans del. När min mor dör hur ser arvsfördelningen ut då? Hur mycket får jag resp mitt halvsyskon i procent ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer först att redogöra för vad som gäller kring arvet efter din pappa och sedan för hur det framtida arvet efter din mamma kommer att fördelas. På slutet kommer jag göra en exempeluträkning för att visa hur en uträkning skulle kunna gå till.

I mitt svar kommer jag utgå ifrån att det inte finns några testamenten. Jag kommer även utgå ifrån att din mamma och pappas enda barn är du och ditt halvsyskon. Ifall dina föräldrar har fler barn har de också arvsrätt.

Eftersom din fråga handlar om arv blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig.

Arvet efter din pappa

Eftersom du var din pappas enda bröstarvinge (barn) kommer du ha rätt till efterarv efter din mor, se ÄB 3 kap. 2 §. Detta innebär att din mamma har ärvt din pappas del med s.k. fri förfoganderätt, vilket innebär att hon får förfoga över pengarna men hon får inte testamentera bort de, se ÄB 3 kap. 2 §. Om din pappa lämnade efter sig 100 000 kr och din mamma hade 100 000 kr så utgör ditt efterarv 100 000/200 000 = 1/2. Ditt efterarv beräknas alltså som en kvotdel av din pappas del delat på din mammas och pappas del. Detta innebär alltså att ditt efterarv kan öka eller minska i värde.

Det framtida arvet efter din mamma

Om vi räknar med att ditt efterarv ligger på 1/2 kommer du ha rätt att få ut detta från din mammas kvarlåtenskap. Detta innebär att du har rätt till hälften av vad din mamma lämnar efter sig i efterarv. Sedan ska du och ditt halvsyskon dela på resten av arvet, eftersom ni är din mammas enda bröstarvingar. Detta innebär alltså att du först har rätt till 1/2 i efterarv och sedan 1/4 i arv efter din mamma och ditt halvsyskon har rätt till 1/4 i arv.

Exempeluträkning

Ifall din pappa lämnade efter sig 100 000 kr och din mamma hade 100 000 kr när han avled har du rätt till ett efterarv på 100 000/200 000 = 1/2. Du har alltså rätt till ett efterarv på 50%. Det framtida arvet efter din mamma kommer alltså fördelas enligt följande:

1) du får 50% av kvarlåtenskapen i efterarv.

2) Resterande 50% ska du och ditt halvsyskon dela på vilket innebär att ni får 25% var.

Den slutliga fördelningen blir alltså att du får 75% och ditt halvsyskon 25%.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du har ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare