Hur fördelas arvet när en bröstarvinge avlidit?

Hej

Vi är två bröder med respektive familjer och biologiska barn. Vår mor ärvde vår far som gick bort för några år sedan. Nu gick den ene brodern bort.

Hur fördelar sig då arvet? Ärver den kvarvarande brodern allt eller tillfaller någon del den avlidne broderns barn?

Tacksam för ett svar

/Mats

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att din mor fortfarande lever och till följd av att din bror gått bort undrar du nu hur arvet efter både din far och din mor kommer att fördelas den dagen hon går bort. Du och din bror är bröstarvingar och således närmaste arvingar, dvs i första hand är det ni som ärver era föräldrar enligt 2 kap 1 § 1 st ÄB https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1. Bröstarvingarna ärver lika stora delar vilket innebär att du och din bror ärver hälften var. Ibland är det dock så att en av bröstarvingarna inte kan ta emot sitt arv på grund av att denne avlidit. Istället för att den kvarlevande bröstarvingen ärver allt så finns det en regel i ärvdabalken som reglerar vad som händer med arvet i det fallet att den avlidne har barn. Om en bröstarvinge har avlidit så träder dennes barn in i dennes ställe enligt 2 kap 1 § 2 st ÄB https://lagen.nu/1958:637#K2P1S2.

Svaret på din fråga är således att den kvarvarande brodern ärver hälften av kvarlåtenskapen efter era föräldrar. Den andra hälften av arvet, som skulle tillfallit den nu avlidne brodern, fördelas istället lika mellan hans barn. Den kvarvarande brodern kommer således inte ärva något mer eller mindre än vad han skulle gjort om hans bror varit i livet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Sara ElleforsRådgivare