Hur fördelas min brors arv?

Hej!

Min bror avled för ett antal år sedan. Han var gift och hans fru har nu avlidit. De har inga barn vare sig tillsammans eller i övrigt. Föräldrar till båda är avlidna. Det finns syskon till min bror och syskon till min brors avlidna hustru. Hur blir en arvsfördelning i detta fall? Okänt om testamente upprättats och om så skett hur kan det påverka fördelning?

Mvh

M

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När din bror avled upprättades en bodelning mellan din bror och hans fru. Huvudregeln mellan gifta är att vid en bodelning delas allt lika mellan de båda, dvs. 50 % var (9 kap. 1-2 §§ och 11 kap. 3 § äktenskapsbalken.).

Efter bodelningen fick din brors fru behålla arvet efter din bror med fri förfoganderätt. Detta innebar att hon kunnat använda arvet efter din bror men att hon inte kunnat testamentera eller ge bort det till någon annan (3 kap. 1-2 §§ ärvdabalken.).

När din brors fru nu har avlidit har din brors arvingar rätt till arvet efter honom (3 kap. 2 § ärvdabalken.). Huvudregeln är att samma kvot av boet vid din brors bortgång är arv efter din bror vid hans frus bortgång (3 kap. 2 § ärvdabalken.).

Undantag från huvudregeln är om din brors fru har gett bort tillgångar i gåva eller liknande och på så vis minskat värdet av boet, i så fall ska gåvan räknas av på hennes del av det gemensamma boet (3 kap. 3 § ärvdabalken). Det andra undantaget är om boet ökat i värde genom att din brors fru förvärvsarbetat eller fått en gåva eller liknande. Den delen som överstiger det gamla boet ska då tillfalla din brors frus arvingar (3 kap. 4 § ärvdabalken).

Detta innebär att din brors arvingar har rätt till samma värde som hans arvingar hade när han gick bort. Om boet minskat på annat sätt än det jag beskrev ovan, har hans arvingar rätt till samma kvot av boet (50 % i exemplet ovan).

Om det finns testamente efter din bror fördelas hans 50 % av det gemensamma boet enligt testamentet. Om det finns testamente efter din brors fru fördelas hennes 50 % av deras gemensamma bo enligt hennes testamente (9 kap. 1 § ärvdabalken.).

Om det inte finns något testamente efter någon av dem kommer deras arv delas bland deras arvingar enligt reglerna i ärvdabalken.

Eftersom din bror inte har egna barn (bröstarvingar) eller föräldrar i livet är det hans syskon som ärver honom. Om ni är fler syskon ärver ni lika delar efter din bror. Likadant gäller för din brors fru, hennes syskon ärver hennes 50 % av det gemensamma boet i lika delar (2 st. 2 § 2 kap. ärvdabalken.).

För att tydliggöra med ett räkneexempel:

Om din bror och hans fru inte hade någon enskild egendom utan endast gemensamt bohag vid tiden för din brors bortgång och deras gemensamma egendom uppgick till 100'000 kr. Då delades deras bohag i två lika stora delar, alltså 100'000 / 2 = 50'000 kr var.

De två lotterna med 50'000kr var, fick din brors fru behålla efter att din bror avlidit med fri förfoganderätt. Detta innebär att bohaget som innehöll 100'000 kr vid din brors död kan ha minskat eller ökat i värde till den dag då din brors fru avled.

Om värdet ökat till 200'000 kr ärver din brors arvingar fortfarande samma värde, det vill säga 100'000 / 2 = 50'000 kronor totalt.

Om värdet sjunkit till 50'000 kr ärver de efterlevande till din bror samma kvot (50 %)

50'000 / 2 = 25'000 kr.

Låt oss säga att värdet av boet varit oförändrat sedan din brors bortgång och att ni är två syskon till din bror, då ärver ni hälften var av hans del av det gemensamma bohaget.

Gemensamt bo 100'000 kr ger 100'000 / 2 = 50'000 kr i arv efter din bror.

50'000 / 2 = 25'000 kronor per syskon.

Är ni istället tre syskon exklusive din bror, blir din del

100'000 / 2 = 50'000 kr i arv efter din bror

50'000 / 3 = 16'667 kr per syskon, avrundat till jämn krona.

På samma sätt kommer arvet efter din brors fru fördelas bland hennes syskon.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emma FrostRådgivare