Hur fungerar arvsrätt mellan makar?

Vad gäller angående arvsrätt för makar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Regler om arv hittar du i lagen Ärvdabalk(1958:637). Regler om makes arvsrätt finns i kapitel 3 samma lag.

Den person som dör och som lämnar efter sig ett arv kallas i lagen för "arvlåtaren". Den egendom som blir föremål för arv kallas för "kvarlåtenskap". Om arvlåtaren är gift så tillfaller all kvarlåtenskap den efterlevande maken. Om den ene maken dör så ärver alltså den andra maken allt. Detta gäller även om det finns andra arvingar till den avlidne, exempelvis gemensamma barn. Den efterlevande maken ärver dock kvarlåtenskapen med så kallad fri förfoganderätt, detta innebär att den efterlevande får sälja, förbruka eller skänka bort egendomen om denne vill. Egendomen får dock inte testamenteras bort.

Ett undantag till detta gäller sådana barn som bara tillhör den avlidne och inte den efterlevande, så kallade särkullbarn. Dessa barn har rätt att få ut sitt arv efter sin avlidne förälder direkt när denne dör. Ett sådant barn har dock rätt att avstå från sin direkta rätt till arv till förmån för den efterlevande maken och istället få ut sitt arv när den efterlevande maken går bort genom så kallat efterarv. ÄB 3 kap. 1 § första stycket.

Det finns dock en skyddsregel till förmån för den efterlevande maken. Denne har nämligen alltid rätt att, om det är möjligt, få ut ett värde av motsvarande fyra prisbasbelopp framför eventuella särkullbarn. ÄB 3 kap. 1 § andra stycket. Från detta belopp avräknas dock det som den efterlevande maken har fått genom bodelning samt eventuell enskild egendom som den efterlevande maken har. Denna regel kallas för basbeloppsregeln. Det som den efterlevande maken har fått genom basbeloppsregeln ger en efterarvsrätt för särkullbarnet på samma sätt som om särkullbarnet hade avstått från sin rätt till arv till förmån för den efterlevande maken. Prisbasbeloppet år 2018 är 45 500 kronor vilket innebär att den efterlevande maken kan ha rätt till 182 000 kronor genom basbeloppsregeln.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller om du vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare