Hur fungerar efterarv?

Min man avled 20140618 och vi hade ett inbördes testamente som sa att den efterlevande ska sitta i orubbat bo efter den som dör först. Vi har särkullbarn. Hans son bekräftade skriftligt att han avstod från sin laglott. Jag ska nu sälja vårt gemensamma hus och hans som nämner nåt om att kanske vi skulle göra upp om farsarvet nu. Jag skall bli sambo med en ny man. Hur gör vi? Måste jag tillgodose honom? Bör jag göra det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till lawline!

Jag kommer svara på din fråga med hjälp av ärvdabalken (ÄB).

Det din makes son har gjort kallas att avstå från sitt arv, i detta fall laglott, och istället vara berättigad till ett så kallat efterarv (3 kap. 9§ ÄB). Ett efterarv är något som den som eftergett får ut när den efterlevande maken avlider (3 kap. 2§ ÄB). Detta beräknas då när den efterlevande avlider som en kvotdel, beräknad på hur mycket den arvsberättigade avstod från vid den förste makens frånfälle, på den efterlevande makens kvarlåtenskap.

Sammanfattningsvis betyder det att person som avstod sitt arv inte kan ta ut det när den vill utan måste vänta tills den efterlevande maken avlider.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är det bara att återkomma!

Lawline RådgivareRådgivare