Hur fungerar vården inne på en anstalt?

Hej, hur fungerar det med könssjukdomar inne i en anstalt. För exempel ifall ens partner ute ifrån smittar någon som sitter inne kan de få samma hjälp som utanför? Får de testa sig?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om reglerna på en anstalt blir fängelselagen (FÄL) och fängelseförordningen (FÄF) tillämpliga. Där finner vi regler för den som är intagen i kriminalvårdsanstalt.

Alla fängelser har en läkarmottagning. Där finns dagligen en eller flera sjuksköterskor tillgängliga och mottagningen fungerar nästan som en vanlig vårdcentral. Allmänläkare finns också. (25 § FÄF) En intagen som behöver hälso-och sjukvård ska vårdas enligt de anvisningar som ges av läkare. Om den intagne inte kan undersökas eller behandlas på ett lämpligt sätt i anstalten, ska den allmänna sjukvården anlitas. Om det behövs, ska den intagne föras över till sjukhus (9 kap. 1 § FÄL). Detta innebär alltså att om en intagen blir smittad av en könssjukdom och denne kan behandlas på ett lämpligt sätt så kommer det ske i anstalten. Om inte, så ska den allmänna sjukvården istället anlitas, och om det behövs så kan man föras över till sjukhus.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare