Hur gör jag med granne som vägrar betala fordran?

Hej.

Jag fick för ett tag sedan lite extra pengar.

Dum som man är försökte jag hjälpa en granne som hade " tillfällig kris" med 8.000. Vi känner varandra sedan många år.

Vi bestämde att hon skulle betala mig 1000/månaden.

Jag har fått tillbaka 2000 av de 8000. Men först efter väldigt mycket tjatande :/

Nu har hon blivit vräkt och svarar inte när jag ringer.

När jag ringer från dolt eller ifrån något annat nr, så svarar hon - och blir hon vansinnig, skriker både det ena och det andra konstigt åt mig. Hon har inga pengar säger hon och lägger på. Jag har nu pratat med hennes mor som berättat att hon har spelproblem. Hon ska ha betalat av 3000 till efter vår deal nu i slutet av December. ( Så, 5000/8000)

Som det verkar så struntar hon ju blankt i det.

Sedan att hon pratar illa om mig för att få de få människor hon ännu har kvar i sitt liv att tro på hennes version berör mig inte i ryggen så sätt - förutom när de för hennes talan vad gäller lånet.

De har ingen aning om vad de pratar om ju - de säger bara vad hon vill att de ska framföra.

Jag har bevis på att hon lånat av mig och dealen vi gjort - samt att hon får utbrott varje månad då jag påminner henne om att betala. Jag är nog jobbig för henne - jag misstänker att hon tror att jag ska släppa det.

Jag har i efterhand fått reda på att hon har fler skulder till andra - som hon heller inte betalat.

Hur kan jag bäst gå till väga med detta?

Hoppas jag gjorde mig förstådd med problematiken.

Mvh/ U

Lawline svarar

Hej U!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Såsom jag förstår din situation, så har du lånat ut 8000 kronor till en granne, som betalat tillbaka 2000 och därefter helt upphört att betala tillbaka på skulden. Hon vägrar nu att prata med dig eller att på annat sätt medverka till att lösa den uppkomna situationen. Du undrar, såsom jag förstår din fråga, hur du kan gå vidare för att försöka få tillbaka så mycket pengar som möjligt.

Du kan begära ett betalningsföreläggande; men det är riskabelt

Du beskriver i din fråga att du har en klar och förfallen fordran (betalningskrav) mot din granne. I den händelse en gäldenär (en person som är skyldig en annan person pengar) vägrar att betala en sådan fordran, så kan den som äger skulden ta hjälp av Kronofogdemyndigheten för att få betalt.

För att få hjälp av Kronofogdemyndigheten krävs att man har en exekutionstitel, d.v.s en handling som visar på att personen i fråga faktiskt är skyldig en pengar. En sådan kan utgöras exempelvis av en dom eller ett godkänt strafföreläggande (3 kap 1 § utsökningsbalken).

I den aktuella situationen så är, såsom jag förstår dig, både du och din f.d granne överens om att hon är skyldig dig pengar; men hon vägrar betala med vaga hänvisningar till sin ekonomiska situation i övrigt. Den vanligaste lösningen i en dylik situation (som ofta företag tillgriper då en kund vägrar betala) är att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten, i enlighet med lagen om betalningsföreläggande och handräckning. Du fyller då i en ansökan om betalningsföreläggande och skickar in den till Kronofogdemyndigheten. Kronofogdemyndigheten skickar sedan ett betalningsföreläggande till din granne, och om grannen inte bestrider skulden (d.v.s om hon inte gör gällande att hon i själva verket inte alls är skyldig dig några pengar) blir betalningsförläggandet en exekutionstitel, som Kronofogdemyndigheten kan använda för att med tvång ta pengarna din granne är skyldig dig och ge dem till dig.

Du har beskrivit att du fått reda på att din före detta granne har stora spelskulder, och även i övrigt har en usel ekonomisk situation. Det är under sådana omständigheter mycket tveksamt om det skulle vara till någon större nytta att kontakta Kronofogdemyndigheten. Det finns till och med en risk att du förlorar ännu mer pengar, eftersom du måste betala vissa avgifter för både verkställighet och att ansöka om betalningsföreläggande, trots att Kronofogden kanske inte lyckas få fram några pengar. Jag kan inte säga något mer säkerhet utan ännu mer detaljerad information, men utifrån det du berättat för mig så avråder jag dig från att ansöka om betalningsföreläggande i nuläget.

Ifall du ändå känner att det är värt ett försök, lämnar jag en länk till Kronofogdemyndighetens informationssida om betalningsföreläggande här. Om du väljer att ansöka om betalningsföreläggande, kom också ihåg att du bara kan begära indrivning av sådana skulder som är förfallna - d.v.s där din granne försuttit fristen att betala; du kan naturligtvis inte begära indrivning av sådana skulder där din granne enligt er överenskommelse fortfarande har en frist på sig att betala.

En idé är att vänta några månader eller något år, och se om grannens ekonomiska situation blivit bättre

En fordran preskriberas 10 år efter dess tillkomst, enligt 2 § preskriptionslagen. Du har alltså gott om tid på dig innan den aktuella skulden "försvinner", och en god idé kan vara att

1. spara alla bevis du har om skulden på ett säkert ställe där du inte glömmer

och sedan

2. helt enkelt vänta ett par månader eller något år, och därefter se om grannens situation har förbättrats! Har den det, så kan du återkomma med dina krav på pengar. Vägrar grannen att betala, kan du följa proceduren jag beskrivit ovan och ta hjälp av Kronofogdemyndigheten för att få dina pengar.

Är grannens situation däremot sig lik, eller till och med försämrad, hade det förmodligen inte hjälpt ifall du begärt ett betalningsföreläggande redan från början. Med ledning av hur du beskrivit situationen, rekommenderar jag detta tillvägagångssätt

Sammanfattning

Du har lånat pengar till din granne, som nu vägrar betala. Ett alternativ är att ansöka om ett betalningsföreläggande och därefter låta Kronofogdemyndigheten driva in skulden. Problemet är att det finns en risk att du förlorar ännu mer pengar, eftersom Kronofogden kanske misslyckas (hon har inga pengar eller utmätningsbara tillgångar) och du då ändå måste betala vissa avgifter hos Kronofogden.

Det säkrare alternativet, som jag förordar, är att du helt enkelt sparar alla bevis du har, väntar en tid, och därefter tar kontakt med din granne på nytt. Har hennes situation förbättrats så kan du kanske få tillbaka dina pengar, antingen genom att hon betalar frivilligt eller genom att du bussar fogden på henne. Är situationen däremot sig lik eller till och med försämrad, hade det med god sannolikhet inte hjälpt att begära betalningsföreläggande tidigare.

Lyckönskningar och hälsningar,

Johannes NorrmanRådgivare