Hur gör jag om jag vill fördela min egendom olika beroende på om det sker en skilsmässa eller ett dödsfall?

Min hustru gavs lagfart på halva villan genom ett gåvobrev från mig med villkor: "Gåvan ska vara gåvotagarens giftorättsgods". Avsikten var att giftorättsgods ska gälla vid eventuell skilsmässa och att vid min död gåvan ska vara hustruns enskilda egendom. Eller blir det automatiskt så? Om inte, kan jag komplettera gåvobrevet eller med annat dokument?

För min hustru: Halva värdet av villan vid min död och en fjärdedel vid skilsmässa. Vi har två gemensamma barn och jag har två särkullbarn, så läget vid min död är viktigt att reglera.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Utgångspunkten är att makars egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (7 kap. 1 § Äktenskapsbalken). I 7 kap. 2 § ÄB finns en uppräkning av vad som är enskild egendom.

Avsikten var att giftorättsgods ska gälla vid eventuell skilsmässa och att vid min död gåvan ska vara hustruns enskilda egendom

Det går inte att det ska vara giftorättsgods vid ett scenario och enskild egendom vid ett annat. Utan det är antingen eller. Jag rekommenderar er att ha kvar det så som ni har det och så upprättar ni ett äktenskapsförord och ett testamente som komplement.

Vad gör ett äktenskapsförord?

Ett äktenskapsförord är något som reglerar egendomsordningen i ett äktenskap och får betydelse vid en bodelning. Genom ett äktenskapsförord kan man göra giftorättsgods till enskild egendom (7 kap 3 § äktenskapsbalken). Det som ett äktenskapsförord gör är alltså att det påverkar vad som ska ingå i en bodelning eller inte. Giftorättsgods ingår som sagt i en bodelning, medan enskild egendom inte gör det (10 kap 1 § äktenskapsbalken). Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap 1 § äktenskapsbalken).

Giftorättsgods ska alltid delas lika. Det innebär att vid en skilsmässa så ska du få 50 % av värdet på huset och din fru 50 % av värdet på fastigheten. Vill du vid en skilsmässa se till att hon enbart får 25 % istället för 50 % så måste ni upprätta ett äktenskapsord där din del av huset är enskild egendom. Då kommer bara hennes del vara giftorättsgods och ingå i en bodelning. Då kommer ni dela på 50 % av husets värde, vilket gör att hon får 25 %.

Ni kan inte reglera frågor om arv eller liknande i ett äktenskapsförord. I så fall måste ni istället upprätta ett testamente. Äktenskapsförordet gäller även om någon dör. För att ändra att äktenskapsförord får man upprätta ett nytt.

Vill ni fördela egendom vid dödsfall får ni upprätta ett testamente

Huvudregeln är att äkta makar har arvsrätt efter varandra (3 kap. 1 § Ärvdabalken). Det innebär att då ni har gemensamma barn, kommer den efterlevande av er ärva era gemensamma barns (bröstarvingar) arv med fri förfoganderätt. När den efterlevande maken sedan avlider får bröstarvingarna ut sitt arv. Om det finns särkullbarn har dessa rätt att få ut sitt arv direkt.

Vad kommer hända om ni upprättar ett testamente?

Då ni upprättar ett testamente kan ni komma runt den legala arvsfördelningen. Ni kan då upprätta ett testamente med innehållet att ni ska ärva varandra vid den enes död. Dvs. att den efterlevande maken ärver med full äganderätt.

Det du gör, är att du upprättar ett testamente som säger att vid din död så ska hela huset (eller halva huset) tillfälla din hustru beroende på hur mycket du vill ska gå till henne. Det kommer innebära att din hustru får huset med full äganderätt (vilket kan likställas med enskild egendom)

Vid ett testamente vill jag göra dig uppmärksam på reglerna om laglott.

Vad innebär laglotten?

Viktigt att komma ihåg är att bröstarvingar alltid har rätt att få ut sin laglott. Så länge förmögenhet finns för att täcka dina särkullbarns laglott vållar det inget problem. Men upprättar man ett inbördes testamente och det skulle inskränka på särkullbarns arvsrätt så kan det finnas risk att särkullbarnen väcker klandertalan för att få ut sin laglott. Ett särkullbarn har alltid rätt till sin laglott, dvs hälften av en arvslott (se 7 kap 1 § Ärvdabalken (ÄB). Jag hänvisar till ett tidigare svar jag har skrivit om du vill veta mer, se här.

Sammanfattningsvis

Du kommer att behöva upprätta två olika dokument, ett äktenskapsförord och ett testamente för att få det så som du vill. Då du är mån om att det blir rätt så bör du anlita en jurist som kan upprätta testamente och äktenskapsförord åt er.

Hoppas det var svar på din fråga,

Med vänlig hälsning

Gustav PerssonRådgivare