Hur gör jag vid misstagsbetalning?

Har varit Mammaledig nu i 5 månader. Upptäckte igår att jag skulle få in en lön på ca 12000. Ringde lönekontoret och berättade att det har blivit fel.

Är det något mer jag som anställd är skyldig att göra? Och hur länge kan dom vänta med att kräva tillbaka dem? Alltså kan dom komma om ett halvår o kräva pengarna?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Detta är en så kallad misstagsbetalning, även kallad condictio indebiti inom juridiken.

I stort går principen ut på att den som av misstag betalat ut en summa har rätt att få tillbaka den summan. Det finns några undantag till detta då mottagaren kan behålla summan. Det skulle vara om denne varit i god tro och hunnit inrätta sig efter detta. Vad detta betyder är att personen inte ska ha insett att den fått en felaktig betalning, till exempel 3000 kr extra på lönen. De ska sen också ha inrättat sig efter detta, alltså spenderat pengarna. Det finns också andra omständigheter, allt bedöms i det enskilda fallet.

Det är inte så ofta som den som mottagit pengarna får behålla dem. I ditt fall så skulle jag säga att eftersom du inte är i god tro, då du har insett att betalningen är ett misstag så kommer du inte få behålla summan.

Det finns ingen riktig bestämmelse om hur länge de kan vänta med att kräva åter pengarna, men om man går via allmänna regler så skulle tiden vara 10 år enligt preskriptionslagen. De kan därför komma om ett halvår och kräva tillbaka dem.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare