Hur hemlig är informationen i en brottsutredning?

Hej, min arbetsgivare får uppdateringar om ett brott som jag är misstänkt för. De har fått information om att jag är misstänkt för brott en vecka efter att det hände med utförlig information, samt att de nu fått reda på att det gått vidare till åklagare. Förundersökningsprotokollet blir väl inte en offentlig handling innan åtal är väckt, hur kan de få reda på denna information?

Lawline svarar

Hej, trevligt att du valt att vända dig till Lawline för att få svar på din fråga.

Precis som du skriver så är förundersökningsprotokollet hemligt fram till dess att åtal väcks. Dock har polisen en skyldighet att utreda brott vilket kan inkludera förhör med personer som kan veta något om brottet. Den som blir förhörd har normalt rätt att få reda på vad förhöret handlar om. Polisen har dock alltid en skyldighet att värna om individers integritet. De ska alltid överväga vad ett utlämnande av en känslig uppgift orsakar för men för individen kontra hur viktigt det är ur brottsutredningssynpunkt att uppgiften lämnas för att komma vidare i utredningen. Jag gissar att det är på den vägen din arbetsgivare fått dessa uppgifter.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare