Hur inskränks rätten att testamentera?

Kan min åldriga mor testamentera hela sin bostadsrätt (100%) till endast mig och ej min avlidne brors dotter?

Inga andra bröstarvingar finns.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har tolkat din fråga som att du undrar ifall din mor har rätt att testamentera bort hennes bostadsrätt till dig, henne barn/bröstarvinge.

I förstahand är det den lagstadgade arvsrätten som fördelar egendomen som lämnas kvar av någon (kvarlåtenskap). Däremot, om någon testamentera sin egendom (testator) så kan denna arvsrätt sättas ur spel. Detta innebär att testatorn (i detta fall din mor) har omfattande möjligheter att fördela sin kvarlåtenskap såsom denne önskar.

Enligt den svenska arvsrätten så är det i första hand avkomlingar till den avlidna (2 kap. 1 § ÄB) som ärver den avlidna, alltså dennes barn. Om den avlidne hade ett barn som redan har gått bort så ärver i stället dennes barn, vilket alltså är den avlidnes barnbarn. Dessa kallas för bröstarvingar och kommer ärva kvarlåtenskapen efter den avlidna jämnt fördelat. I ditt scenario anses du vara bröstarvinge, men det är även din brorsdotter; ni ska alltså ärva din mor jämnt fördelat.

Däremot, även fast testatorn har omfattande möjligheter att fördela sin egendom hursomhelst, finns det vissa begränsningar på hur detta får gå till. Den viktigaste inskränkningen är vardera bröstarvinges rätt till sin laglott. Laglotten är en viss andel av kvarlåtenskapen som en bröstarvinge alltid har rätt till. Laglotten uppgår till hälften av det arvet man skulle ha fått om testamentet inte fanns, 7 kap. 1 § ÄB. Exempelvis: I ditt fall ska du enligt den svenska arvsrätten ärva hälften av din moders kvarlåtenskap (arvslott) samt din brorsdotter ärver andra halvan. Därmed är varderas laglott ¼.

Slutsats

Om din mor genom sitt testamente inskränker din brorsdotters rätt till sin laglott (1/4 av din mors kvarlåtenskap) så kan hon begära jämkning av testamentet, 7 kap. 3 § ÄB. Detta skulle alltså hindra dig från att ärva bostadsrätten i sin helhet. Förutsatt att laglotten inte inskränks och/eller din brorsdotter underlåter att begära jämkning av testamentet, så är fördelningen av din mors kvarlåtenskap hennes ensak. Då bör du alltså kunna ärva hela bostadsrätten.

Jag hoppas detta svarar på din fråga, om du undrar något ytterligare är det bara att kontakta oss igen!

Mvh,

Victoria AnderssonRådgivare