Hur kan fakturan gå till inkasso när jag har ett ärende hos ARN?

Mitt ärende hos ARN ej avslutat. Företaget som jag anmält har ändå skickat fakturan till inkasso,

Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga formella hinder för företaget att överlåta sin fordran på dig till ett inkassobolag. Det spelar ingen roll att ärendet hos ARN inte är avslutat. Jag förutsätter att du har bestridit betalningsansvar (helt eller delvis), vilket du fortsatt kan välja att göra trots att inkassobolaget numera är fordringsägare och är den som kan kräva dig på fordran. Ett pågående ärende hos ARN innebär inga processuella hinder över huvud taget. ARN:s utgångar är inte juridiskt bindande, men utgångarna brukar följas av seriösa företag.

Du har samma rätt att göra invändningar om betalningsansvar mot förvärvaren (inkassobolaget) som du hade mot överlåtaren (företaget som du har anmält). Fakturor jämställs med enkla skuldebrev i lagens mening och att du får göra samma invändningar framkommer av 28 § konsumentkreditlagen och 27 § skuldebrevslagen (du är gäldenären, inkassobolaget är borgenären och företaget du har anmält är överlåtaren).

Du bör alltså meddela inkassobolaget att du bestrider betalningsansvar och ange grunderna för bestridandet. Viktigt att komma ihåg är dock att om det enbart tvistas om en del av fakturabeloppet är det endast denna delen av beloppet du kan få hålla inne, den andra delen behöver du betala. Exempel: Om fakturan är på 5 000 kr och du har krävt ett prisavdrag på 1 000 kr behöver du fortfarande betala 4 000 kr. Annars riskerar du att behöva betala dröjsmålsränta på denna del även fast du skulle vinna framgång i övrigt.

Med vänliga hälsningar,

Daniel BromanRådgivare