Hur kan jag driva in en hyresskuld?

Hej,

Jag har skrivit ett andrahandshyreskontrakt och de skulle flytta in nu den 1/5-2020. Kontraktet är påskrivet och de skulle hyra lägenheten under sommaren, men har 1 månads uppsägningstid.

Nu fick jag ett sms i morse att de skall gå ifrån varandra och vill inte hyra lägenheten längre.

Nu har jag tagit bort min annonsering och förväntat mig en inflyttning 1/5. De vill inte betala den här 1 månades uppsägning.

Hur skall jag gå till väga för att få in min månads uppsägning hyra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Din fråga handlar om hur du kan få en skuld betald som avser en månadshyra.

Precis som du skriver så har de som skulle hyra din lägenhet skyldighet att betala en månadshyra till dig trots att de aldrig flyttat in om ni har avtalat om en månads uppsägningstid i hyresavtalet.

För att få betalt för en skuld då motparten inte är villig att betala självmant kan man vända sig till Kronofogdemyndigheten för att få hjälp med ett betalningsföreläggande. Du får då fylla i en blankett hos Kronofogden (det går att göra direkt på deras hemsida) som sedan skickas hem till den som har den aktuella skulden. Detta kostar 300 kr att göra men det går att välja att addera denna summa till den ursprungliga skulden i betalningsföreläggandet så att du själv inte behöver stå för denna kostnad i slutändan. Har du några frågor kring detta kan du kontakta Kronofogden på telefonnummer 0771-73 73 00 eller genom att fylla i deras webbformulär på deras hemsida www.kronofogden.se.

Det går även bra att kontakta en jurist som kan hjälpa till med att driva in skulden. Lawline har jurister tillgängliga och du är välkommen att kontakta oss på 08-533 300 04 måndag till fredag mellan kl. 10-16 eller genom att maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Carin ÖstlundRådgivare