Hur kan jag få rätt till min hustrus lägenhet om hon går bort, trots att hon har särkullbarn?

Min fru har 3 barn, jag har inga. Hon hade en lägenhet innan vi träffades och gifte oss. Om jag dör före henne så förmodar jag att hon ärver mig, men om hon dör före mig. Ärver jag halva lägenheten då eller tillfall den mig redan när vi gifte oss? Om det senare stämmer ärver jag halva hennes del då? Om jag väljer att adoptera hennes barn hur blir det då? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad som händer med din hustrus lägenhet om hon skulle gå bort före dig. Reglerna om äktenskap hittar du i Äktenskapsbalken (ÄktB), medan reglerna om arv finns i Ärvdabalken (ÄB).

Under äktenskapet så råder var make över sina egna tillgångar och skulder (ÄktB 1:3). Lägenheten är alltså din hustrus under ert äktenskap. Det finns vissa skyddsregler som gör att en make behöver samtycke från den andre för att få hyra ut eller sälja den gemensamma bostaden (se ÄktB 7:5-9.), men det är först när hon går bort som du kan göra något anspråk på lägenhetens värde.

När du eller din hustru går bort så blir ert äktenskap upplöst (ÄktB 1:5) och då ska en bodelning göras (ÄktB 9:1). Om lägenheten inte är så kallad enskild egendom är den giftorättsgods, och ska läggas till bodelningen (ÄktB 7:1). Egendom kan göras enskild genom äktenskapsförord eller om din hustru fått eller ärvt lägenheten av någon som velat att den skulle vara hennes enskilda egendom (ÄktB 7:2 och 7:3). Det verkar dock inte vara fallet för er, om jag förstår din fråga rätt, så då ska värdet av lägenheten delas lika mellan dig och din hustrus dödsbo i bodelningen.

Du som efterlevande make ärver som huvudregel den egendom som tilldelades hennes dödsbo, men eftersom hon har särkullbarn så har de rätt att begära ut sitt arv direkt (ÄB 3:1). Utan testamente så kommer du alltså ha rätt till halva värdet av lägenheten tack vare bodelningen, men du har ingen rätt att ärva efter henne om hennes barn kräver ut sitt arv direkt (ÄB 2:1). Om du däremot adopterar hennes barn så kommer de juridiskt sett att vara dina barn också. Gemensamma barn har ingen rätt att kräva ut sitt arv direkt, utan får vänta på sitt arv tills den andre föräldern också går bort, det vill säga du. De kommer då även att ärva all din egendom.

Har ni en nära relation så är ett alternativ till adoption i arvsfrågan att din hustrus barn väljer att avstå från att begära ut sitt arv direkt när deras mor går bort till förmån för dig. Då uppnås samma effekt som om de hade varit dina egna barn (ÄB 3:9).

Det kan vara en stor trygghet att veta att man får ha kvar sitt hem i händelse av makens död, så jag rekommenderar att ni diskuterar igenom hur ni vill hantera den situationen ifall det skulle inträffa. Din hustru kan exempelvis skriva ett testamente där hon tilldelar dig all sin egendom med fri förfoganderätt. Hennes barn kan fortfarande begära ut sina laglotter (hälften av deras mors egendom efter bodelningen) (ÄB 7:1 och 7:5), men det skulle kanske kunna göra det lättare för dig att behålla lägenheten.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,
Natalie AccordRådgivare