FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt04/12/2018

Hur kan jag som mor-/farförälder få umgänge med mina barnbarn?

mina barnbarn har blivit omplacerade hos jourföräldrar vet ej anledning varför Socialen skyller på sekretess och föräldrar vet inte riktigt själva varför och socialnämnden vägrar hjälpa oss få umgänge med barnbarn hur ska man då göra gå själv till domstol?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vad jag förstår är din fråga hur du som mor/farförälder kan få umgänge med dina barnbarn. Regler om umgänge finns i Föräldrabalken (FB).

Mor- och farföräldrar har en möjlighet att få umgänge
Det finns en möjlighet för mor- och farföräldrar att få rätt till umgänge med barnbarn, utöver att komma överens med barnens föräldrar. Om umgänge ska ske är ett beslut som fattas av domstolen. Tyvärr får inte du som mor-/farförälder själv gå till domstolen och begära umgänge, utan det får endast socialnämnden göra (6 kap 15 a § FB). Att socialnämnden "går" till domstol, kallas med andra ord att den väcker talan.

Det du kan göra är att kontakta socialnämnden, vilket du verkar ha gjort (jag återkommer till deras svar nedan). När du kontaktar nämnden ska den bedöma om det finns anledning att gå till domstolen med din begäran om umgänge. I bedömningen tar socialnämnden hänsyn till två saker:

1. Vilket behov dina barnbarn har av umgänge med dig.
2. Om det är bäst för barnbarnen att du får umgängesrätt med dem (6 kap 2 a § FB).

Socialnämnden väcker talan endast om den i sin bedömning kommer fram till att det är bäst för barnen med umgänget. Den väcker inte talan om bedömningen leder fram till det motsatta. Om nämnden inte väcker talan, finns det ingen möjlighet att få umgänge genom domstol.

Vad kan det svar ni fått från socialnämnden betyda?
Du säger att socialnämnden vägrar hjälpa er att få umgänge med barnbarnen. Jag tolkar det som att du i alla fall varit i kontakt med nämnden om umgänge. Nämnden har antagligen gjort en bedömning av situationen och kommit fram till att umgänge med dig inte är bäst för dina barnbarn just nu. Om så är fallet, finns det tyvärr ingenting mer du som mor- eller farförälder kan göra.

Sammanfattning och råd
Som mor-/ farförälder har du genom en ansökan till socialnämnden möjlighet att få rätt till umgänge med dina barnbarn. Detta förutsätter att socialnämnden gör bedömningen att det är barnens bästa och att de därefter går till domstol med ärendet. Du har tyvärr ingen möjlighet att själv ta ärendet till domstol eller att överklaga socialnämndens beslut att gå/inte gå till domstol. Detta är det enda sättet för dig som mor-/farförälder att kunna få rätt till umgänge. Har du gått den vägen, finns det tyvärr ingenting mer att göra.

Mitt råd är att du kontaktar socialnämnden, anger att du vill begära umgänge med dina barnbarn, och ser vad du får för svar. Om de svarar att en sådan prövning redan gjorts, så vet du vad de menade vid det förra svaret. I annat fall kommer de antagligen att göra en bedömning så som jag beskrivit den ovan.

Tyvärr kan jag inte ge ett mer exakt svar utan fler detaljer kring situationen. Jag hoppas ändå att svaret varit till någon hjälp och att det ordnar upp sig för er! Om jag tolkat din fråga fel eller om du undrar vad föräldrarna har för rätt i situationen med sina barn, är du varm välkommen att höra av dig igen.

Med vänliga hälsningar

Julia AmundssonRådgivare