Hur kan man undanta giftorättsgods från arvslott?

Hej! Min fru har en omyndig son från ett tidigare äktenskap. Kommer sonen att ärva hennes äktenskapsgods från hennes äktenskap med mig, om hon skulle avlida? Om svaret är ja, kan det förhindras? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om arv och bodelning hittar du i ärvdabalken respektive äktenskapsbalken.

Regler om bodelning

När ena maken i ett äktenskap avlider ska en bodelning förrättas innan arvskifte, detta följer av 23 kap 1 § ärvdabalken. En bodelning innebär att ert giftorättsgods delas upp. Genom bodelningen kommer era tillgångar delas upp. Det som ingår i bodelningen är giftorättsgods, enligt 10 kap 1 § äktenskapsbalken. Det som inte ska ingå är alltså enskild egendom, vilket regleras i 7 kap. Enskild egendom är egendom som gjorts till enskild genom äktenskapsförord eller genom föreskrift vid arv, testamente eller gåva.

Huvudregeln vid bodelning är en likadelning. Förenklat går en bodelning till så att giftorättsgodset delas upp efter vem av makarna som äger den eller om den samägs. Därefter får kvarlevande make respektive dödsboet dra av sina skulder från "sitt" giftorättsgods. Därefter, ska värdet av godset delas upp på andelar så att respektive part får lika mycket efter det att skuldavräkningen skett. Först därefter får alltså arvskifte ske.

Regler om arv

Eftersom din makas son endast är hennes barn kallas det för särkullbarn. Huvudregeln vid arvskifte är att den avlidnes barn, även kallade bröstarvingar ärver allt, 2 kap 1 § ärvdabalken. Särkullbarn är också bröstarvinge. Däremot går arvingarnas arvslotter till efterlevande make skulle det vara så att den avlidna var gift, 3 kap 1 § ärvdabalken. Skulle den avlidne och den efterlevande maken ha gemensamma barn skulle de ärva först när den efterlevande maken avlidit. Särkullbarn har dock rätt att få ut sitt arv direkt, enligt 3 kap 1 §.

Arvet ska delas lika på antalet bröstarvingar. Skulle särkullbarnet vara den avlidnas enda arvinge skulle denne därför ärva allt.

Äktenskapsförord

Ett sätt att se till att din egendom inte tillfaller din avlidna makas dödsbo efter det att hon avlider är att upprätta äktenskapsförord. Regler om äktenskapsförord hittar du i 7 kap 3 § äktenskapsbalken. Det är då endast individualiserad egendom som kan undantas en bodelning genom äktenskapsförord.

Slutsats

Alltså, efter ena maken avlider ska en bodelning förrättas. Särkullbarnet har då rätt till sin arvslott av den avlidnas egendom inklusive den egendom makens dödsbo fått efter bodelningen. Genom att upprätta äktenskapsförord kan makar undanta egendom från bodelning.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Vid ytterligare frågor eller funderingar rekommenderar jag dig att kontakta en av Lawlines jurister.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare