Hur kommer arvet att påverkas om mamma ger mig halva sin bostadsrätt i gåva?

Min mamma vill ge mig halva sin bostadsrätt i gåva. Hur påverkas arvet efter henne den dag hon avlider? Jag har en bror som inte har kontakt med oss pga missbruk mm.

Kan det bli problem?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att man får göra vad man vill med sin egendom. Det finns därför inget som hindrar din mamma att ge dig halva sin bostadsrätt i gåva, men det kan komma att påverka hur arvet efter henne kommer att fördelas.

Gåvor till ens bröstarvingar, det vill säga barnen, antas vara ett förskott på arv om det inte finns exempelvis ett gåvobrev som uttryckligen anger att gåvan inte ska ses som förskott på arvet. Om gåvan räknas som ett förskott kommer värdet på gåvan räknas av från din arvslott och du får därför ett mindre arv (se 6 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB)).

Även om gåvan inte anses utgöra ett förskott på arv kan värdet av den komma att räknas med vid bestämning av övriga arvingars laglott om syftet med gåvan kan likställas med ett testamente (se 7 kap. 4 § ÄB). Bestämmelsen finns till för att förhindra att en arvlåtare kringgår laglottsreglerna genom att i stället för att upprätta testamente ger bort sina tillgångar. Vad man givit ett barn i gåva kan således barnet i vissa fall delvis behöva betala tillbaka.

Slutligen; det är viktigt att redan från början klargöra vad som ska gälla för att undvika bråk mellan arvingarna. Om din mamma inte vill att gåvan till dig ska betraktas som ett förskott på arv kan hon vid gåvans givande upprätta ett gåvobrev med sådan föreskrift.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare