Hur kommer det sig att dotterns mamma fick ensam vårdnad?

Hej!

Jag är pappa till två barn och nyseparerad. Sonen är 2 år och han har vi gemensam vårdnad om. Dottern föddes mitt i separationen, och mamman har nu valt att ha ensam vårdnad om dottern. Hur kan detta få ske utan någon som hellst förklaring? Vad göra?

Lawline svarar

Hej, och stort tack för att du väljer att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

För att få svar på din fråga så får vi gå in i Föräldrabalken (FB) och kika. Jag kommer i mitt svar att börja med att gå igenom reglerna kring vad som gäller vid faderskapet och moderskapet. Jag kommer efter det att gå vidare till din fråga gällande vårdnad.

Det finns så kallade moderskaps- och faderskapspresumtioner

Den kvinna som föder barnet antas alltid direkt vara barnets mamma, vilket kallas för moderskapspresumtionen (FB 1 kap 7 §). Pappan antas vara barnets pappa om föräldrarna vid födseln är gifta, den så kallade faderskapspresumtionen (FB 1 kap 1 §). Detta resulterar i att faderskapet måste fastställas genom en faderskapsbekräftelse eller dom, om föräldrarna inte var gifta (FB 1 kap 3 §). Du blir alltså inte automatiskt barnets pappa, om du och barnets mamma t.ex. var sambos vid födseln.

Man kan fastställa faderskapet genom att vända sig till Socialnämnden

För att fastställa faderskapet kan man bland annat vända sig till Socialnämnden. Det är med andra ord ingenting man kan göra själv. Socialnämnden har en skyldighet att utreda frågan om faderskap (FB 2 kap 1 §). Socialnämnden kommer då att hämta in de upplysningar som krävs, och de kan t.ex. föreslå att ett DNA-prov ska genomföras (FB 2 kap 4 och 6 §).

Endast barnets föräldrar kan väcka talan om vårdnad

Endast barnets föräldrar kan väcka talan om vårdnad, vilken är anledningen till att jag ovan har gått igenom reglerna kring faderskapet (FB 6 kap 5 §). Du måste alltså vara fastställd som pappa till barnet för att kunna väcka talan. Principen om barnets bästa är avgörande i alla de beslut som tas i frågor rörande vårdnad, boende och umgänge (FB 6 kap 2 a §).

Mamman får automatiskt ensam vårdnad om föräldrarna inte är gifta vid födseln

Båda föräldrar får automatiskt gemensam vårdnad av barnet när det föds, om de vid födseln är gifta. Om de inte är gifta så får mamman automatiskt ensam vårdnad (FB 6 kap 3 §). För att få gemensam vårdnad kan ni tillsammans göra en registrering om detta hos Skatteverket, efter anmälan till Socialnämnden (i samband med en faderskapsbekräftelse) eller Skatteverket (FB 6 kap 4 §). Ni kan också ingå ett så kallat vårdnadsavtal om att ni ska ha gemensam vårdnad. Det krävs dock att avtalet är skriftligt samt godkänt av Socialnämnden. Det är också mycket viktigt att avtalet ska vara förenligt med principen om barnets bästa (FB 6 kap 6 §). Allt detta kräver dock som sagt att ni är överens om att ni ska ha gemensam vårdnad.

Domstolen kan besluta om gemensam eller ensam vårdnad

Du kan istället vända dig till en domstol, om ni inte är överens. Du kan där ansöka om att ni ska gemensam vårdnad av dottern, eller om att du själv ska ha ensam vårdnad om henne. Vid domstolens bedömning så lägger de extra stor vikt vid föräldrarnas samarbetsförmåga i frågor som rör barnet. Domstolen får dock inte besluta om gemensam vårdnad om båda föräldrarna motsätter sig detta (FB 6 kap 5 §). Domstolen får inte heller besluta om gemensam vårdnad om någon av föräldrarna är uppenbart olämplig som vårdnadshavare och om det finns en risk att barnet far illa (FB 6 kap 7 §).

Sammanfattning

Mamman blir automatiskt ensam vårdnadshavare av ett barn, om föräldrarna vid födseln inte är gifta. För att få gemensam vårdnad kan ni genomföra registrering hos Skatteverket, eller skriva ett vårdnadsavtal. Du kan också vända dig till en domstol om ni inte är överens, som kan besluta om att ni ska ha gemensam vårdnad - eller om att någon av er ska ha ensam vårdnad. Detta förutsätter dock att du är fastställd som fader till barnet.

Mina råd

Det absolut bästa vore givetvis om du och dotterns mamma skulle kunna föra en dialog och gemensamt komma fram till en lösning. Ni skulle då eventuellt kunna vända er till Skatteverket för att göra en registrering om gemensam vårdnad, eller till Socialnämnden för ett vårdnadsavtal. I andra hand skulle jag rekommendera er att vända er till en Familjecentral, där ni kan få rådgivning och hjälp. Familjerådgivning är något som varje kommun ska erbjuda. I sista hand skulle jag råda dig att vända dig till en domstol. Detta eftersom att det både kan bli långdraget och dyrt.

Jag hoppas att du har fått ett svar på din fråga, och önskar ett stort lycka till i framtiden!

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare