Hur lång tid BÖR en boutredning ta? Vad händer med arvet när makan dödat maken?

Hur lång tid BÖR en boutredning ta?

Jag har ingen arvsrätt pga. jag har bragt min man av livet.

Däremot har vi tre barn och två särkulls barn som är min mans.

Det finns en miljon kronor på min mans konto och en fastighet som är enskild egendom på min man.

Nu har det gått tre år. Och fortfarande är boutredningen inte klar. Vi hade ett testamente och ett äktenskapsförord där i äktenskapsförordet står att fastigheten ska tillfalla mig med fri förfogande rätt fram till min bortgång. Detta styrks även i testamentet. Vad innebär detta?

Vad har jag för rättigheter/ skyldigheter gentemot advokaten?

Jag är även vårdnadshavare för barnen. Jag sitter frihetsberövad i nuläget.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Lagen som reglerar arv är Ärvdabalken (ÄB).

Hur lång tid bör en boutredning ta?

Boutredning är ett samlingsnamn för alla åtgärder som ska genomföras med ett dödsbo innan arvet skiftas. Det finns ingen regel som sätter upp en tidsbegränsning för hur länge en boutredning får pågå eller hur länge ett dödsbo får vara oskiftat. Varje dödsboutredning är unik och därför är det svårt säga hur lång tid det bör ta. Men hela processen från dödsfallet tills att arvet betalas ut tar ca 8-15 månader. Att boutredningen du nämner fortfarande pågår efter 3 år är därmed längre än normalfallen men inget olagligt.

Vad innebär det att egendomen ska tillfalla dig med fri förfoganderätt under din livstid enligt testamente och äktenskapsförord?

Att ärva egendom med fri förfoganderätt innebär att den som får arvet kan spendera eller sälja egendomen som denna vill under sin livstid. Dock med undantag från att testamentera bort egendomen eller ge bort större gåvor. Man kan också ärva med full äganderätt. Då får den som mottar arvet göra precis vad den vill med egendomen, däribland ge gåvor och testamentera.

Eftersom du bragt din man om livet så kommer du inte ärva honom. Att det står det i testamentet och äktenskapsförord spelar ingen roll, 15 kap. 1 § ÄB. Den som får arvet i ditt ställe är samma person som skulle fått det om du varit avliden. Man kan säga att arvet rinner ner till nästa generation, förbi dig, 15 kap. 3 § ÄB.

I äktenskapsförordet och testamentet stod det att du skulle behålla arvet under din livstid. De två särkullebarnen som din man har ska få sina laglotter efter sin far, det är hälften av hela din mans arv, 7 kap. 1 § ÄB. Förutsatt att det inte finns mer tillgångar än det du beskriver i frågan så ska särkullebarnen få hälften av det som tilldelats dig i äktenskapsförord och testamente. När du nu i arvsprocessen betraktas som avliden kommer arvet enligt äktenskapsförord och testamente gå tillbaka till din mans arvingar. Följden av det är att era gemensamma barn får ett försenat arv efter din man. Jag ska försöka förtydliga nedan.

Exempel:

När din man dog hade han 100kr i enskild egendom som han testamenterat till dig. Men eftersom han har särkullbarn ska de få hälften av allt han lämnar efter (dvs 50kr, så 25kr var). När särkullbarnen fått sin del så går resten till dig (dvs 50kr). Men på grund av din inblandning i din mans död har du ingen rätt till arvet. Istället betraktas du som avliden och arvet hoppar över dig tillbaka till din mans arvingar. Men nu när detta senare arv om 50kr ska fördelas har din man 3 arvingar, era gemensamma barn (särkullbarnen har redan fått sin del). De tar alla lika stor del. Effekten av detta blir att era gemensamma barn får 16,7 kr var (50/3=16,67) och särkullebarnen får 25 var (50/2=25 var från första delningen).

Vad har jag för rättigheter/ skyldigheter gentemot advokaten?

Jag förstår tyvärr inte vad du menar med denna frågan. Om du inte får svar på den ovan är du välkommen att ställa en ny fråga och ange lite mer information.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Nora OlofssonRådgivare