Hur lång tid får en förundersökning ta, och räcker bevisningen för åtal?

Jag blev uppringd av en polis för två veckor sedan som sa att jag va misstänkt för sexuellt utnyttjande av barn, händelsen sägs ha hänt i februari 2021 och att en anmälan gjordes i mars, hur lång tid får utredningen ta? Räcker målsägandens ord samt olika sms till åtal?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga undrar du dels hur lång tid en förundersökning får ta, dels om bevisningen räcker för att åklagaren ska kunna väcka åtal.

Tillämplig lag

För att kunna besvara din fråga kommer jag behöva hänvisa till tillämpliga lagar. I detta fall är tillämplig lag brottsbalken (BrB) och rättegångsbalken (RB).

Hur lång tid får en förundersökning ta?

En förundersökning ska inledas så snart det finns anledning att anta att ett brott har begåtts (23 kap 1 § RB).

Förundersökningen ska präglas av den s.k. skyndsamhetsprincipen som innebär att undersökningen ska bedrivas så skyndsamt som omständigheterna tillåter (23 kap. 4 § RB). Det innebär att polis och åklagare får göra en avvägning mellan vikten av att avklara förundersökningen snabbast möjligast, och vikten av att förundersökningen blir så bra och korrekt som möjligt.

Det som sagts hittills innebär m.a.o. att förundersökningen både ska inledas och avslutas så skyndsamt som möjligt.

Hur lång tid förundersökningen faktiskt tar beror dock på vilket brott utredningen avser och omständigheterna i det enskilda fallet. Som längst kan en förundersökning pågå tills dess att brottet preskriberas. För brottet sexuellt utnyttjande av barn (6 kap 5 § BrB) är preskriptionstiden 10 år från den dagen offret fyller eller skulle fyllt 18 år (35 kap. 1 § och 4 § BrB).

Räcker bevisningen för åtal?

Under förundersökningen ska man försöka komma fram till om det föreligger tillräckliga skäl för att åtal ska kunna väckas (23 kap. 2 § RB). Om målsägandens utsaga och olika sms räcker för åtal är dessvärre inget jag kan svara på då åklagaren får göra en bedömning i det enskilda fallet.

Sammanfattning

Förundersökningen ska inledas och bedrivas skyndsamt. Preskriptionstiden är dock 10 år för sexuellt utnyttjande av barn, vilket innebär att det kan dröja länge innan man antingen måste väcka åtal eller lägga ner förundersökningen. Avseende bevisningen är det en bedömning som åklagaren gör i det enskilda fallet och är dessvärre inget som jag kan svara på.

Jag hoppas du fått din fråga besvarad. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta Lawline igen!

Vänligen,

Cornelia AebeloeRådgivare