Hur lång tid tar det innan man får strafföreläggande eller beslut om åtal?

Jag blev tagen och polisen hittade droger i min ficka. Men mitt kiss prov var negativt? När kommer brevet hem om vilket straff jag ska få?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När ett brott har begåtts inleds en förundersökning. Hur lång tid det tar innan en förundersökning inleds från att anmälan skett varierar. Efter slutförd förundersökning tar åklagaren beslut om det finns tillräckliga bevis för att väcka åtal eller ej. Vid mindre allvarliga brott kan åklagaren istället för att väcka åtal besluta om ett s.k. strafföreläggande, innefattande böter.

Tyvärr finns det ingen tid som förundersökning måste vara klar inom varför det inte går att besvara din fråga närmre än så. Hur lång tid en förundersökning tar är dels beroende av hur komplicerat brottet är att utreda, dels hur många andra brott som utreds samtidigt. I ditt fall torde det inte finnas speciellt mycket att utreda, däremot kan det mycket väl vara så att det är nedprioriterat på grund av hög arbetsbelastning.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare