FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/03/2017

Hur länge har barn rätt att bo hos föräldrarna enligt lag?

Hej Juristen.Jag undrar som följer: Kan man kräva att en ungdom skall söka eget boende? Jag har en 20 åring som bor kvar hemma efter att gymnasiet är klart. Jobbar med städning för att "få ihop pengar för att resa". Vägrar att betala hemma eller hjälpa till med hushållssysslor. Har dessutom sedan en tid en ny pojkvän som flyttar in på helgerna och ser det som självklart att haka på dotterns tankar om hur det skall vara. Börjar tröttna på detta då det inte verkar finnas så mycket planer på vad hon tänker göra i framtiden.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du undrar hur länge barn har rätt att bo hemma och när föräldrar har rätt att "kasta ut" sina barn eller kräva hyra.

Föräldrars försörjningsplikt, som detta handlar om, regleras i kapitel 7 i Föräldrabalken (FB).

Av FB 7:1 st. 2 framgår att föräldrar är försörjningspliktiga gentemot sina barn fram till dess att barnet fyller 18 år. Om barnet fortfarande går i grund- eller gymnasieskola efter att det fyllt 18 år så är föräldrarna försörjningspliktiga till dess att barnet slutar skolan, dock längst tills barnet fyller 21 år.

Din dotter har gått ut gymnasiet och är över 18 år. Du kan alltså kräva att hon flyttar hemifrån eller att hon betalar för sig. Det finns ingen möjlighet för henne att kräva att du försörjer henne. Vill hon inte flytta ut kan man faktiskt ta hjälp av Kronofogden (avhysning), vilket dock kan kännas lite hårt när det gäller sitt barn.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare