FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott13/05/2020

Hur länge finns man i belastningsregistret för rattfylla?

Hej jag har en fråga. Jag har sökt jobb inom ett ganska strikt jobb där dom har noll tolerans på alkohol och missbruk. Vart dömd för 12 år sedan för rattfylleri. Och jag undrar då om dom kan använda det i mot mig eller om det har preskiberats

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i lag om belastningsregister (LBR).

Kortfattat så kan jag säga att efter tolv år så finns inte längre brottet rattfylleri kvar i belastningsregistret.

Påföljden avgör hur länge brottet lagras i belastningsregistret

Hur länge ett brott finns kvar i belastningsregistret beror på vilken påföljd du döms till, och hur gammal du är. Jag antar att du var över 18 år när du dömdes för rattfylleri. Om man döms till böter så finns man kvar fem år i belastningsregistret, döms man till fängelse, skyddstillsyn eller villkorlig dom är brottet kvar tio år efter frigivningen eller beslutet(LBR 17 §). Eftersom det gått 12 år i ditt fall så finns du inte kvar i belastningsregistret för detta brott oavsett vilken påföljd du fick.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare