Hur länge gäller ett borgensåtagande?

Hur länge gäller en borgen?

Gick i borgen år 2012 för exets företag gentemot ett diselföretag. Nu idag kom det från kronofogden krav på räkningar från år 2014. Hur ställer jag mig till detta?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Borgensåtaganden gäller tills det att skulden är betald alternativt tills dess att man avtalar något annat med borgenären (dieselföretaget i ditt fall). Så har du inte kommit överens om något annat med dieselföretaget så gäller fortfarande ditt borgensåtagande. Det har inte heller någon betydelse att räkningarna är från 2014 eftersom de inte är preskriberade än. Om du väljer att betala räkningarna kan du i din tur kräva ditt ex företag på beloppet (kallas för regressfordran). Hoppas att du fått svar på din fråga. Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare