Hur långt efter brottet kan jag anmäla?

Hej. Jag har skild mig och min fråga är..Jag levt i 10 år i förhållandet där min exmake slog mig vid något tillfälle det var för många år sedan. Jag gick till akuten så läkare dokumenterade vad som har hänt. Sedan ströp han mig vid ngt tillfälle, jag sa att jag kommer anmäla honom för det om han inte slutar. Han blev lite rädd men han försökte igen slå mig vid ett annat tillfälle då min vännina försvarade mig. Under alla dessa år tryckte han ner mig mentalt att jag är ingenting, kallat mig för värsta ord hela tiden. Kan jag stämma honom för misshandel efter så många år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Preskriptionstid

Det löper alltid en preskriptionstid för brott. Det betyder att din exmake inte kan dömas till en påföljd för brottet när en viss tid har hunnit passera. Hur lång preskriptionstiden är beror på hur allvarligt brottet är och vilket straff det kan leda till.

Grov kvinnofridskränkning

Utifrån din beskrivning av att din exmake upprepade gånger misshandlade dig kan han ha gjort sig skyldig till grov kvinnofridskränkning. För brottet kan man dömas till fängelse från nio månader upp till sex år (4 kap. 4 a § brottsbalken). Preskriptionstiden, för ett brott där den svåraste påföljden är mer än två år men mindre än åtta år, är tio år. Det innebär att din exmake kan dömas för grov kvinnofridskränkning i upp till tio år efter gärningen.

Misshandel

Eftersom du upprepade gånger har utsatts misshandel så kan preskriptionstiden istället löpa för varje enskilt brott. Det innebär att den faktiska preskriptionstiden ofta är mycket kortare än för grov kvinnofridskränkning. Preskriptionstiden för misshandel (av normalgraden) är bara två år (35 kap. 1 §). Om det har gått mer än två år sedan din man misshandlade dig, kan han alltså inte dömas för brottet.

Det framgick inte av din fråga exakt hur många år det har gått sedan din exmake begick brotten. Men om det inte har gått alltför länge bör du definitivt anmäla det. Det är sedan polisens jobb att göra en bedömning av om brottet kan utredas vidare eller inte.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänliga hälsningar,

Annelie BurströmRådgivare