Hur långt i förväg kan jag kräva mitt arbetsschema?

Hej!

Jag jobbar på ett cafe som även serverar mat. Jag har inget bestämt schema, de lägger nytt allt eftersom. det enda jag vet är att jag jobbar varannan helg. Hur långt i förväg har jag rätt att kräva ett schema?

Som det är nu, kan man ju inte planera eller boka nånting... Har 3 barn och det ska ju lämnas in tider till fritids o.dy.... Jättejobbigt att ha det så!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 12 § Arbetstidslagen, ska besked om ändring i ordinarie arbetstid meddelas minst två veckor i förväg om inget annat avtalats.

Med ett kollektivavtal finns möjligheten att ändra denna tid. Om du är medlem i HRF (fackförbundet), vänd dig till din avdelning för att få hjälp. Det bör tilläggas att LAS är ramlag, därför om det finns ett kollektivavtal så är det avtalet samma eller bättre än ditt och arbetsgivarens avtal. Det kan aldrig vara sämre.

Utan kollektivavtal eller om inget annat avtalats mellan dig och din arbetsgivare, så är det 14 dagar i förväg som du kan kräva att få ditt schema enligt lag.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Jag önskar dig en trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare