FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt07/04/2018

Hur mycket är jag skyldig att betala för barnets resor till föräldern med umgängesrätt?

Hej! Jag blev lämnad av mamman till vårt barn, och innan vi flyttade isär hade hon en ny, som hon valde att flytta till (21 mil bort) medans jag bodde kvar. För att hon skulle få lov att flytta så ville jag ha honom skriven hos mig, och så blev det. Nu har hon börjat jävlas, så undrar hur mycket jag egentligen är skyldig att stå för resorna dit och hem, då hon är umgängesförälder. Vet att det står i föräldrabalken att man ska komma överens osv, men i min sits, där jag dels bönat och bett att hon ska bo här nånstans, inte hade något att säga gällande att hon drog så långt bort osv, varför ska jag behöva bli straffad för det genom extra kostnader etc.? Hur hade det blivit om hon valt att flytta till Frankrike liksom?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 6 kap. 15 b § föräldrabalken ska boendeföräldern bidra till de kostnader som krävs för resor till umgängesföräldern i den utsträckning det är rimligt. Det måste röra sig om ett avstånd på åtminstone ungefär 10 mil, vilket är uppfyllt i ditt fall. Det huvudsakliga ansvaret för kostnader för resor ligger dock på den förälder som barnet inte bor tillsammans med.

Vad är "rimligt"?
Bedömningen av hur mycket det är rimligt att du ska betala utgår bland annat från din ekonomiska förmåga men också anledningen till varför den andre föräldern flyttade. Om flytten inte riktigt varit motiverad blir ditt kostnadsansvar alltså desto mindre. Ett godtagbart skäl till en flytt kan till exempel vara att en arbetslös förälder fått arbete på den andra orten, till skillnad från om föräldern bara flyttat för att denne har en personlig preferens för den ifrågavarande staden.

Kostnaderna måste utöver detta vara rimliga i sig, vilket bland annat innebär att de ska vara nödvändiga. Onödigt dyra färdsätt är du alltså inte skyldig att betala för. Hänsyn tas även inte bara till de enskilda biljettkostnaderna, utan också till vad den sammanlagda kostnaden blir med hänsyn till antalet resor. Blir det dyrt på grund av många resor kommer det alltså inte bedömas som en rimlig kostnad.

Varför kan du ens bli tvungen att betala till att börja med?
Anledningen till att du ens kan bli aktuellt med ett visst betalningsansvar är på grund av att båda föräldrarna har ett ansvar att se till att barnet umgås med föräldern denne inte bor hos (6 kap. 15 § andra stycket, föräldrabalken). Din skyldighet att betala resekostnader hade gällt även om mamman flyttat till Frankrike, dock med de begränsningar som rimlighetskravet uppställer.

Och slutligen; för att få storleken på betalningsskyldigheten fastställd bör du vända dig till en domstol.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare