Hur påverkar ringa narkotikabrott mitt körkort?

Hejsan, va på krogen för ett tag sen och fick i mig nå pulver.. polisen tyckte jag så

Påverkad ut så dom tog in mig på pissprov! då dom hitta dom amfetamin, cocain i blodet!

Vad är det för straff för det? Kan dom ta mitt körkort? Hade inget på mig bara i kroppen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Urinprovet

Regler kring vad som utgör narkotikabrott hittar du här.

Du beskriver att du lämnat ett urinprov hos polisen som visat positivt för amfetamin och kokain. I och med att båda dessa ämnen utgör narkotiska preparat, kan du bli dömd för ringa narkotikabrott, enligt 2§ narkotikastrafflagen. Straffet för ringa narkotikabrott är lägst böter och högst fängelse i sex månader. Utifrån din beskrivning skulle jag bedöma att chanserna för att enbart bestraffas med böter som goda.

Körkortet

Regler om återkallelse av körkort hittar du i körkortslagen (KörkL). Ett körkortsingripande kan göras med anledning av brottslig gärning, enligt 5 kap. 1§ KörkL. Vad som krävs för återkallelse av ett körkort regleras i 5 kap. 3§ KörkL. Enligt punkt 5 i samma paragraf kan Transportstyrelsen återkalla ett körkort om körkortsinnehavaren på grund av nykterhetshänseende inte bör inneha ett körkort. Med detta sagt, har Transportstyrelsen möjlighet att återkalla ditt körkort förutsatt att du blir dömd för ringa narkotikabrott. Det är dock svårt för mig att bedöma chanserna för att detta kommer att inträffa; Transportstyrelsen gör en helhetsbedömning i varje enskilt fall.

Skulle det vara så att ditt körkort blir återkallat, beslutas det om en s.k. spärrtid för ditt körkort, dvs hur lång tid som ska löpa innan de får utfärda ett nytt körkort till dig. För ringa narkotikabrott kan den spärrtiden vara lägst en månad och högst tre år, enligt 5 kap. 6§ KörkL.

Om du behöver mer hjälp, tveka inte att höra av dig till vår telefonrådgivning!

Telefon: 08-533 300 04
Öppettider: måndag–fredag kl. 10.00–16.00

Lycka till!

Vänligen,

Samuel Westerlund RashidiRådgivare