Hur påverkar skyddad identitet kontakten med närstående?

Hej! En 15 åring som har fått skyddad identitet. Innebär det att jag som farmor inte får ha kontakt med mitt barnbarn? Mvh Marita

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skyddad identitet innebär att den som till exempel är utsatt för hot kan skydda sina personuppgifter. Detta betyder i praktiken att namnet och adressen på en viss person skyddas i folkbokföringsregistret som i vanliga fall är öppna enligt Offentlighets och sekretesslagen (OSL).

De övriga levnadsförhållandena som inte är kopplade till den folkbokförda identiteten (d.v.s namn, personnummer m.m) bör då inte påverkas av den skyddade identiteten. Om ditt barnbarn vill ha kontakt med dig borde således inte den skyddade identiteten vara ett hinder i vanligt fall.

Hoppas detta svar var till hjälp! Om du har fler funderingar eller befinner dig i behov av juridisk rådgivning är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Arina Chwich DumitrascuRådgivare