Hur påverkas min chans att behålla körkortet av ringa narkotikabrott som passagerare i bil?

Hej,

Jag och min vän blev stoppade av polisen igår, han körde och jag satt brevid. Vi fick lämna urinprov som visade positivt på cannabis. Har jag som inte körde bilen möjlighet att få behålla körkortet?

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad kan det positiva urinprovet få för konsekvenser?
Reglerna om det här hittar du i Narkotikastrafflagen (NSL).

Eftersom du lämnat ett urinprov som visat positivt på cannabis riskerar du att dömas för ringa narkotikabrott (innehav för eget bruk) (1 och 2 §§ NSL). Straffet för ringa narkotikabrott är böter eller fängelse i högst sex månader. Det är vanligt att endast böter döms ut om det inte finns några försvårande omständigheter, såsom att du är straffad tidigare.

Riskerar du att bli av med körkortet trots att du inte körde bilen?
Reglerna om det här hittar du i Körkortslagen (KörkL).

Det finns en risk för att ditt körkort återkallas även fast du inte körde bilen. Detta eftersom Transportstyrelsen har möjlighet att återkalla körkort om det bedöms att du på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort (5 kap. 3 § 5 p. KörkL). Oftast handlar det om upprepade tillfällen av narkotikabruk eller omhändertaganden enligt lagen om omhändertagande av berusade personer för att återkallelse av körkortet ska ske. I rättsfallet RÅ 1992 ref. 1 bedömde domstolen t.ex. att bruk av marijuana vid enstaka tillfällen inte var skäl nog för återkallelse av körkort. Det görs dock en bedömning i varje enskilt fall så det är därför svårt att svara exakt på hur stor risk det är för att ditt körkort återkallas.

Sammanfattningsvis kommer Transportstyrelsen att göra en bedömning i just ditt enskilda fall där de förmodligen tittar extra på om det här har hänt vid flera tillfällen samt att du faktiskt satt dig i en bil tillsammans med en narkotikapåverkad förare. Det brukar krävas flertalet tillfällen av narkotikabruk eller speciella omständigheter för att körkortet ska återkallas när du inte själv gjort dig skyldig till drograttfylleri.

Vad händer om ditt körkort skulle återkallas?
Beslutar Transportstyrelsen om att ditt körkort ska återkallas så börjar en så kallad spärrtid att löpa, dvs. hur lång tid som ska löpa innan de får utfärda ett nytt körkort till dig. Det kan i så fall bli fråga om lägst en månad och högst tre år (5 kap. 6 § KörkL). Du kommer även att ges chans att yttra dig innan beslut fattas så att du ges chans att förklara varför ditt körkort inte ska återkallas.

Om det skulle komma till att du får en blankett om körkortsåterkallelse rekommenderar jag dig att så sakligt som möjligt beskriva alla omständigheter och anledningar till att körkortet inte ska återkallas eller varför det åtminstone bör bli fråga om en kortare spärrtid. Det kan exempelvis vara att du behöver körkortet för att kunna behålla jobbet etc.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare